Noorden walhalla voor treinspotters

De eerste nieuwe snelle Intercity wordt het onderhoudsbedrijf van NS in Onnen in geduwd. FOTO VIDEOSTILL NS

Arriva en NS hebben deze week hun nieuwste treinen naar Nederland laten slepen en gaan die de komende tijd testen in Noord-Nederland.

Het Noorden begint steeds meer op het walhalla voor treinspotters te lijken. Dat was al een beetje zo vanwege het testen van de eerste waterstoftrein tussen Groningen en Leeuwarden en proeven met de eerste zelfrijdende trein tussen Groningen en Zuidhorn. Het is helemaal smullen voor spoorliefhebbers nu zowel Arriva als NS in het Noorden nieuw materieel gaat testen.

Intercity

Arriva haalde eind vorige week de eerste WINK-trein naar Nederland, NS zijn nieuwe Intercity. Beide treinen kwamen uit Polen. De intercity, van fabrikant Alstom, wordt getest vanuit het onderhoudsbedrijf in Onnen. De nieuwe trein zal de komende tijd geregeld te zien zijn op het spoor richting Meppel, aanvankelijk vooral ’s nachts. Passagiers mogen er nog lang niet in. NS maakte een speciale aflevering van zijn videojournaal ter gelegenheid van de aankomst van de trein in Onnen.

De komst van de ING-trein (Intercity Nieuwe Generatie) is voor het spoorbedrijf een belangrijke mijlpaal. NS kocht 79 treinen met in totaal 25.000 zitplaatsen. Ze gaan vanaf volgend jaar rijden: eerst tussen Amsterdam en Breda (op de hogesnelheidslijn), dan tussen Eindhoven en Den Haag en vervolgens ook naar Assen, Groningen en Leeuwarden.

200 kilometer per uur

De treinen zijn bedoeld voor snelheden tot 200 kilometer per uur. Voordat ze op Nederlands spoor worden toegelaten, moet de fabrikant aantonen dat ze aan alle specifieke Nederlandse veiligheids- en ICT-systemen voldoen. Prorail en NS testen hun systemen en werkprocessen. Tijdens het lange toelatingsprogramma worden monteurs, machinisten en conducteurs opgeleid en wil NS zoveel mogelijk kilometers maken om mogelijke kinderziektes op te sporen. Voorlopig gebeurt dat onder coronaprotocol. Door de crisis is de komst van de trein licht vertraagd, omdat de fabriek dichtging en grenzen gesloten waren.

WINK

Ook Arriva moet flink aan de bak om haar nieuwe trein te testen voor het Nederlandse spoor. Het is de bedoeling dat de WINK − niet meer wit met rood maar met turquoise − in december gaat rijden. Arriva bestelde 18 exemplaren (2700 zitplaatsen) bij haar hofleverancier Stadler. Die bouwde ook de huidige Spurt (GTW)-dieseltreinen in het Noorden van Arriva en zijn elektrische Flirt-treinen in Limburg. De fabriek heeft een onderhoudsbedrijf in Leeuwarden.

De WINK is afgeleid van de Flirt en rijdt op biodiesel. De trein kan energie uit de hybride-accu gebruiken bij het versnellen. Arriva zou de dieselmotoren later kunnen vervangen door een groter accupakket in combinatie met gedeeltelijke elektrificatie van het spoor. Het is onduidelijk of daar nog plannen voor zijn.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland