Nieuwe topman Ton Anbeek trekt teugels bij Accell aan

De nieuwe topman Ton Anbeek van het Heerenveense fietsenconcern Accell trekt de touwtjes stevig aan. Voor vrijbuiters is geen plaats meer. ,,Je moet het wiel niet steeds opnieuw willen uitvinden.''

Ton Anbeek, vorig jaar overgekomen van Beter Bed, wil meer controle op de internationale handel en wandel van Accell. De positie van het hoofdkantoor in Heerenveen wordt versterkt. De marketeers en de verkoopmensen wereldwijd en ook de fabrieken in Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Turkije en China gaan spoedig meemaken wat Anbeek zich precies voorstelt bij stroomlijnen.

Op het programma staan scherpere inkoopafspraken met minder leveranciers, snijden in het aantal varianten (,,Waarom heb ik 24 soorten binnenbanden nodig?’’) en het bundelen van innovatiekracht. ,,Wat werkt, wordt uitgerold, we gaan het niet meer allemaal op de eigen locatie verzinnen’’, zegt de topman. ,,Ik moet gebruikmaken van de synergie-effecten, anders raak ik achterop.’’

Winstval

Dat achterop raken is vorig jaar gebeurd. Accell, merkhouder van Batavus, Sparta, Koga en Loekie, boekte meer omzet (totaal 1,068 miljard euro), maar zag de nettowinst kelderen met 67,5 procent naar 10,5 miljoen euro. Er waren onder meer problemen in Noord-Amerika, waar de samenwerking met een winkelketen flopte waardoor de voorraad moest worden afgeschreven.

Anbeek gaat verder met een nieuwe staf. Twee prominente bestuurders geven hun plaats op. Financiële topman Hielke Sybesma vertrekt per 1 mei na 23 jaar. Jeroen Snijders Blok, verantwoordelijk voor de productielocaties, staat zijn plek op 25 april af aan Jeroen Both.

,,Ik kan prima met Ton’’, zegt Sybesma, die vorig jaar nog een tijdje interim-ceo was. ,,Maar ik ben al heel lang bij dit bedrijf, ben vorig jaar 50 geworden, hoe lang wil ik me committeren? De vernieuwing komt bovendrijven, dit is een goed moment.’’

Anbeek duwt Accell in groeispoor

De ingrepen bij het Heerenveense fietsenconcern Accell moet 60 tot 80 miljoen aan besparingen opleveren. Banenreductie ligt niet in de lijn der verwachting.

Accell heeft wereldwijd ongeveer 3000 mensen in dienst. ,,We willen groei realiseren, dus het lijkt me niet dat we minder banen gaan krijgen’’, zegt ceo Ton Anbeek. Tussen nu en 2022 wil Accell de omzet opkrikken naar €1,5 miljard, een jaar later dan eerder was voorzien. De omzet kwam vorig jaar iets hoger uit dan 1 miljard euro.

Anbeek heeft zes pijlers geformuleerd die het groeiplan moeten dragen. Kernbegrippen zijn een simpeler organisatie, een strakkere aansturing van de productie, centralisatie, innovatie en de klant op een voetstuk. De online benadering van klanten krijgt extra aandacht, waarbij onder meer virtual reality wordt ingezet.

De regie komt sterker dan voorheen in Heerenveen te liggen. ,,Maar we gaan dat niet op een klassieke top-down manier doen’’, verzekert Anbeek. Het programma mag de komende vijf jaar 30 tot 40 miljoen euro kosten.

Profiteren van e-bikes

De omslag naar meer aandacht voor marketing heeft op 1 maart een gezicht gekregen in de persoon van Jeroen Hubert. Hij wordt verantwoordelijk voor marketing, innovatie, commerce, retail en experience centers. Hubert werkte eerder voor Pepsico, FrieslandCampina, Wehkamp en Ikea. Deze week zijn de plannen met werknemers gedeeld.

,,Er is begrip voor. Men ziet de noodzaak tot veranderen. We moeten naar voren.’’ Dat begrip was er niet meteen op de beurs. Het aandeel leverde direct na opening 8 procent aan waarde in. De aandeelhouders vernamen vrijdagochtend dat het voorgestelde ividend over 2017 50 cent per aandeel is, 22 cent minder dan een jaar eerder.

In Europa profiteerde Accell van de groeiende vraag naar e-bikes. Die compenseerde de afnemende vraag naar gewone fietsen. Het concern verwacht komend jaar verdere groei in het Europese e-bike-segment.

In thuisland Nederland liet Accell dit jaar een flinke veer: De omzet daalde hier met 9,4 procent. In Duitsland realiseerde Accell de hoogste omzetgroei: plus 17,6 procent. Wereldwijd verkocht Accell vorig jaar ongeveer 1,3 miljoen fietsen.