Nieuwe stint mag weg op, fabrikant is nog niet zover

De nieuwe BSO-bus. Foto Stint Urban Mobility

De opvolger van de stint mag vrijwel zeker begin november de weg op. Kinderdagverblijven hunkeren naar dat moment. Maar de fabriek is zover nog niet.

,,Ik denk dat het volgend voorjaar gaat worden voordat we met uitleveren kunnen beginnen’’, zegt Jan Baljeu, directeur van Friesland Lease in Drachten. Als grootafnemer heeft Baljeu goede contacten met de fabrikant, Stint Urban Mobility in Bilthoven. Friesland Lease is namelijk de enige partij in Nederland met een leaseprogramma voor de elektrisch aangedreven bolderkar. Voor de opvolger van de stint, de BSO-bus, staan 500 klanten bij Baljeu in de rij.

De kuipkar was een hit in Nederland (3000 verkochte exemplaren) tot in 2018 een stint op hol sloeg en onder de trein in Oss terechtkwam. Vier kinderen kwamen om het leven. Het voertuig werd verboden en kinderdagverblijven moesten voor ruim 50.000 peuters en kleuters alternatief vervoer zoeken.

Gedemonteerd

Voor Friesland Lease betekende het fatale ongeluk de inname van 700 verleasde stints die in het hele land rondreden. Ze gingen terug naar de fabrikant in Bilthoven. Die ontwikkelde een nieuw model dat aan de hoogste veiligheidseisen voldoet. Deze ‘BSO-bus’ mag, als er niks meer tussenkomt, van minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) begin november de weg op.

,,Alle oude stints zijn gedemonteerd’’, zegt Baljeu. ,,Zo veel mogelijk onderdelen worden hergebruikt in de nieuwe BSO-bus. Het wordt een heel mooi, circulair product.’’ Geschikt voor tien kinderen tegelijk. 

Zover is het nog niet, want de fabriek kampt met naweeën van het stint-debacle. ,,Ze kregen liquiditeitsproblemen, waren bijna failliet en hebben mensen moeten ontslaan. In zo’n situatie is het een uitdaging om nieuwe productielijnen op te zetten en op tijd nieuwe onderdelen binnen te krijgen, zoals accupakketten. Het is gewoon heel spannend.’’

Nieuwe variant

Op dit moment zijn er volgens Baljeu nog maar enkele tientallen BSO-busjes rijklaar. ,,Als de productie goed op gang komt, kunnen we in april gaan uitleveren. En daar zijn we superblij mee. Niet alleen omdat wij anders een miljoenenstrop zouden hebben, maar ook omdat het vervoer van kinderen nu echt heel ingewikkeld is geworden. Met auto’s, kinderen aan een touw, kinderen in bakfietsen, vooral in de steden zie je gevaarlijke situaties.’’ 

De nieuwe variant heeft ook een nieuwe prijs. Het leasebedrag voor de stint was 200 euro per maand, voor de BSO-bus wordt het 250 euro per maand.