Nieuwe methode met water voor brand elektrische auto's

In de container kan een auto relatief veilig uitbranden. Mocht dat gebeuren, gaat snel de brandslang erop, zodat de accu onder water komt te staan. Foto: Vreugdenhil Berging

Bergingsbedrijven in Noord-Nederland voeren een nieuwe methode in om brandende elektrische auto’s te blussen.

Door het uitdijende elektrische wagenpark in Nederland wordt de kans dat de hulpdiensten te maken krijgen met accu’s die vlam vatten, groter. Op verzoek van de brandweer is een aantal bergingsbedrijven in het Noorden bezig met het ontwikkelen van containers waarin elektrische auto’s onder water gezet kunnen worden om ze te koelen.

Geen enkele berger in het Noorden beschikt tot nu toe over zo’n container. Om de kosten te drukken, gaat een aantal van hen gezamenlijk tot aanschaf over. Bedoeling is dat verspreid over Friesland, Groningen, Drenthe en de kop van Overijssel zulke containers komen te staan, zodat deze bij een ongeluk snel ter plekke kunnen zijn.

Bij een ongeluk met een elektrische auto bestaat de kans dat het accupakket een klap krijgt. Daardoor kan intern kortsluiting ontstaan, waarbij de cellen opwarmen en de chemische stoffen die erin zitten, ontleden. Daarbij ontstaan een zeer hoge temperatuur en een hoge druk. Als de reactie eenmaal is gestart, kan deze niet meer worden gestopt en volgt uiteindelijk ontbranding.

Chemische reactie

De brandweer krijgt zo’n accubrand met een beetje moeite wel uit, maar de chemische reactie kan dagenlang doorgaan, met een nieuwe ontbranding tot gevolg. Twee maanden geleden gebeurde dit in Zwolle. Een hybride auto, geparkeerd bij een bergingsdepot, ging in vlammen op. En dat terwijl de brandweer de accu van de auto vijf dagen eerder al had geblust.

Tot nu toe zijn er in Noord-Nederland nog geen gevallen bekend van onbedwingbare branden in elektrische auto’s. Wel kreeg de de brandweer in Sneek in mei vorig jaar te maken met een brandend jacht dat deels door accu’s werd aangedreven. Het schip zonk, werd twee dagen later uit het water getakeld en begon opnieuw te roken. Voor de zekerheid werd het vaartuig tien dagen onder water gehouden, waarna een probleemloze berging volgde.

„Onderdompelen is eigenlijk de enige mogelijkheid om een nieuwe brand te voorkomen”, zegt Henry de Jonge, directeur van De Jonge Internationale Berging en Transport in Hoogeveen. Van hem komt het initiatief tot de aanschaf van de containers.

Proces van dagen

Als er kans bestaat op een onbedwingbare accubrand, dan worden eventuele vlammen eerst gedoofd en gaat de auto in zo’n container op transport naar het bergingsdepot. Pas daar wordt deze met water gevuld, omdat een volle container niet te vervoeren is. Het afkoelingsproces kan vervolgens dagen duren.

Op dit moment heeft alleen een bergingsbedrijf in de buurt van Den Haag de beschikking over een aantal dompelcontainers. Die zijn het afgelopen half jaar zo’n vijf keer ingezet. In een geval was het gevaar zelfs na acht dagen nog niet geweken.