Accubranden zullen steeds vaker voorkomen. De Friese brandweer moet zich hierop voorbereiden en een ander ‘aanvalsplan’ gebruiken.

‘Benader zo’n incident als een gaslekkage, niet als een brand’, tipt het Team Brandonderzoek Noord-Nederland (TBO Noord). ‘Explosiegevaar ligt op de loer, ook al zie je geen vieze rook en lijkt er weinig aan de hand. Doe eerst een gasmeting op afstand en ventileer zo mogelijk.’

TBO Noord, een samenwerkingsverband van de drie noordelijke brandweerkorpsen, geeft dit advies na onderzoek te hebben gedaan naar een heftige en ingewikkelde bootbrand in Sneek op 4 mei 2019. Het ging om een hybride plezierjacht (de Sloveense boot Carila Sis) dat werd aangedreven door een combinatie van een elektromotor en een scheepsdiesel.

Duurzaam en daarom populair

Er komen steeds meer accu-aangedreven boten en auto’s. Ze zijn duurzamer en daarom populair. Het jacht in Sneek had vier zogeheten lithium-ion-accu’s. Het blussen daarvan is niet eenvoudig. Brandweerlieden werden na een eerste explosie verrast door een tweede ontploffing en een enorme drukgolf, waarbij zelfs twee mannen overboord sloegen.

,,Niemand had dit verwacht!’’, vertelt René Silvius, een van de onderzoekers, in het brandweermagazine 02 . Niets wees op explosiegevaar, vult zijn collega Vincent Jager aan. ,,Dan verwacht je bijvoorbeeld andere, donkergrijze rook te zien.’’

In een van de accu’s van het plezierjacht raakte een cel oververhit. Hoe dit kon, is niet helemaal duidelijk. Uiteindelijk werden ook andere cellen in deze accu aangetast. Er ontstond een kleine brand en het elektrolyt ging ontleden. Dit gebeurde even later ook in de andere drie accu’s. Silvius en Jager spreken van een domino-effect: een thermal runaway , in vaktaal.

Vuurbal boven de boot

Zeer brandbare, explosieve gassen kwamen vrij. Na een eerste gaswolkexplosie boven de boot in de vorm van een vuurbal hoopte het gas zich verder op in de romp van het jacht. ,,Door de lichte kleur van de rook en de lage temperatuur geeft dit geen alarmerend beeld voor de brandweer’’, zegt Silvius. ,,Maar het gas is er wel en zo ontstaat een zeer explosieve situatie.’’

Brandonderzoekteams in Nederland bestuderen vooral branden met bijzondere omstandigheden. Van het onderzoek naar de bootbrand in Sneek is een film gemaakt, om landelijk van te leren.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct