De veerboot van Ameland, gezien vanaf de pier bij Holwerd.

Niet het rijk, maar de provincie zal in de toekomst de concessie voor de Waddenveren verlenen

De veerboot van Ameland, gezien vanaf de pier bij Holwerd.

De concessieverlening van de Waddenveren verschuift van het rijk naar de provinsje Fryslân. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven gaat akkoord met de uitwerking van de plannen.

De provinsje, reizigersorganisaties en de Waddengemeenten pleiten er al langer voor. Zo houdt Fryslân de vervoersconcessies voor bus, trein en veerdiensten in één hand.

Het ministerie gaat de plannen uitwerken met het nieuwe Friese college van gedeputeerde staten. Er zijn geen grote apen en beren op de weg, denkt Van Veldhoven. De enige zorg ligt bij het onderhoud van de vaarwegen. Hiervoor blijft het rijk verantwoordelijk. Het gaat dan om het baggeren van de vaargeulen en onderhoud van de havens. Provincie en ministerie moeten hier samen duidelijke afspraken over maken.

Pas in 2029 volgende concessie

De laatste concessie werd per 2014 verleend voor de duur van vijftien jaar. Schiermonnikoog en Ameland gingen naar rederij Wagenborg, Vlieland en Terschelling naar Doeksen. De reders hebben het exclusieve recht om de veerdiensten op de vier trajecten te verzorgen. In ruil daarvoor garanderen ze ook op stille onrendabele momenten te varen volgens de dienstregeling.

In opdracht van ministerie en provinsje schreef MUConsult een rapport over de overheveling van de concessie naar de lagere overheid. Eigenlijk staan alle seinen op groen. De enige zorg is de vaargeul naar Ameland die al jaren leidt tot hoofdbrekens. Een op de drie diensten van Wagenborg loopt vertraging op. Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor de vaargeul en volgens het onderzoek is er een reeële angst dat de provinsje minder grip heeft op deze rijksdienst dan het ministerie.

Waddenbiljet

De provinsje ziet vooral voordelen in groeiend gemak voor de reiziger. Zij kan vervoerders gaan vergen op een handzaam kaartsysteem, zoals een gecombineerd bus-veerbootkaartje naar Ameland en Schier, of een trein-veerbootkaartje naar Vlieland of Terschelling. Het onderzoek rept van een Waddenbiljet.

Wanneer de overdracht plaatsvindt is nog niet bekend. De huidige veerbootconcessie loopt af in 2029. De regionale treinconcessie komt in 2024 aan een eind. De provinsje kan beide concessies gelijktijdig laten ingaan, maar die afweging is aan de nieuwe coalitie.

Het traject Holwerd-Ameland was in 2017 de drukste route met 6278 afvaarten. Daarna volgen Harlingen-Terschelling (5090 afvaarten), Lauwersoog-Schiermonnikoog (3694) en Harlingen-Vlieland (2339). De boot naar Ameland had in bijna 12 procent van de afvaarten een vertraging van meer dan 10 minuten. Dat was al minder dan de jaren ervoor toen tot 25 procent van de afvaarten kampte met vertraging.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct