De nationale intocht van Sinterklaas in Dokkum. FOTO MARCEL VAN KAMMEN

Niemand in Dokkum meet het Sinterklaas-effect

De nationale intocht van Sinterklaas in Dokkum. FOTO MARCEL VAN KAMMEN

Bijna zes ton trok Dongeradeel uit voor de landelijke Sinterklaasintocht. Of het geld goed besteed is, blijft gissen: niemand meet het ‘Sint-effect’.

De gemeenteraad van Dokkum stelde vorige zomer voorlopig 3,5 ton euro werkbudget beschikbaar om de intocht in goede banen te leiden. Dat werd uiteindelijk – vooral vanwege onverwacht hoge veiligheidskosten – bijna zes ton.

De uitgave werd onder meer gemotiveerd met marketingargumenten. De intocht moest Dokkum en omstreken (nog meer) promoten.

Nu in Dokkum afgelopen weekend het toeristisch seizoen feestelijk is geopend, zou je verwachten dat men het ‘Sint-effect’ gaat meten, om vast te kunnen stellen of de tonnen euro’s goed besteed zijn. Niet dus, laat de gemeente weten.

Woordvoerder Didi Boskma zegt dat Dongeradeel zich bij het schatten van de ‘ mediawaarde ’ heeft gebaseerd op onderzoek rond de intocht van 2016. Mediawaarde is media-aandacht uitgedrukt in reclamekosten. Dongeradeel schatte de mediawaarde voor de landelijke intocht op vijf miljoen euro.

Lees ook: Hopelijk miljoenen ‘mediawaarde’ in zak van Sint

Ook de Ondernemersvereniging Dokkum gaat het ‘Sint-effect’ niet bijhouden, zegt voorzitter Niek Geelhoed. ,,Maar wij hebben er dan ook geen extra geld in gestoken.’’

'Ik heb mensen gesproken die hier op basis van de televisiebeelden een huis gekocht hebben'

Het gebrek aan metingen bevreemdt raadsleden. FNP’er Lolke Folkertsma zegt het logisch te vinden als er ,,in soart fan monitoring’’ komt. Hij krijgt bijval van PvdA-voorvrouw Cootje Klinkenberg. ,,Ik vind eigenlijk wel dat dat zou moeten.’’ Al zijn de kosten het wat haar betreft ,,dubbel en dwars’’ waard geweest. ,,Ik heb mensen gesproken die hier op basis van de televisiebeelden een huis gekocht hebben.’’

Jannie van Midlum (ABD) vraagt zich af of een eventueel Sint-effect wel meetbaar is. Het uitvoeren van een dergelijke enquête kost ook weer geld, benadrukt zij. ,,Maar voor mij is het elke euro waard geweest.’’

Burgemeester Marga Waanders zegt dat het Sint-effect niet te meten is. Ook zij noemt het geld goed besteed. ,,Áls je geld aan stadspromotie uit had willen geven, dan was dit wel een hele goede manier.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
Intocht Sinterklaas Dokkum
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct