De zeemeermin en Neptunus van Makkum worden gepresenteerd in een outfit van Makkumer stof, ontworpen door aardewerkbedrijf Tichelaar. FOTO NIELS DE VRIES

Neptunus en zeemeermin in eigen Makkumer outfit

De zeemeermin en Neptunus van Makkum worden gepresenteerd in een outfit van Makkumer stof, ontworpen door aardewerkbedrijf Tichelaar. FOTO NIELS DE VRIES

Tegeltjes met een afbeelding van haringen: Makkumer Souvenir, zo heet de nieuwe stof waarvan de kostuums zijn gemaakt van Neptunus en zijn zeemeermin.

Het fantasiestel is vrijdagavond gepresenteerd bij de opening van de Makkumer visserijdagen. Die worden elk oneven jaar gehouden en dan worden twee min of meer bekende inwoners gekozen via een oproep die eerder al in het dorpsblad stond. 

Dit jaar viel de eer te beurt aan Oane de Boer en zijn zus Rixt. Oane is bekend van de lokale sport en het theater, zijn zus is eveneens een bekende en markante verschijning in Makkum.

Nieuwe outfit

Elk jaar krijgen Neptunus en zijn zeemeermin een nieuwe outfit, die wordt gemaakt door een groep lokale ondernemers. Durkje Hoeksema en Fokje Zijlstra zorgen nu al voor het negende jaar voor het ontwerp van de kostuums en worden bijgestaan door andere ondernemers. 

Dit jaar zijn het Lisette Folkertsma en Monique van Dijk die de stof moesten kiezen. Zij wilden iets bijzonders en zorgden voor een eigen ontwerp dat ze speciaal lieten maken. Makkumer Souvenir was geboren.

Haring-ontwerp

Voor dat ontwerp hebben ze aangeklopt bij het bekende aardewerkbedrijf Tichelaar. Met hun goedkeuring zijn daar de bekende tegeltjes met haring-ontwerp in verwerkt. De stof is vrijdag voor het eerst gepresenteerd en zal, aldus Durkje Hoeksema, ook worden gebruikt voor andere souvenirs zoals petjes en T-shirts. ,,Mooglik kinne wy it Makkumer tegeltsje sa nij libben ynblaze’’, aldus Hoeksema.

Dat is nodig want het dorp trekt volgens haar, sinds de aardewerkwinkel van Tichelaar dicht is, fors minder toeristen. ,,Dat kinne wy goed merke.’’

Keramiek

Koninklijke Tichelaar heeft de winkel in 2013 gesloten omdat het bedrijf zich niet meer hoofdzakelijk wil bezighouden met de productie van het traditionele aardewerk.

Het bedrijf richt zich meer op grote keramiekprojecten voor gevelbekleding en trekt daarmee internationale aandacht.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct