Naar deze bestemmingen vlieg je straks vanaf Lelystad

Voor Friesland kan de overlast van vliegtuigen van en naar Lelystad Airport wel eens flink meevallen. Dat blijkt uit nieuwe informatie van het ministerie.

Zoals het nu lijkt gaat straks niet 20 procent van de toestellen naar Noord-Europese bestemmingen – en dus over Friesland – maar slechts 2 procent. Terwijl altijd is gezegd dat ongeveer een op de vijf Lelystad-vliegtuigen noordwaarts gaat. Om precies te zijn 1055 van de 48.773 ‘vliegbewegingen’ per jaar gaan naar het noorden, de rest gaat richting het zuiden.

Dit blijkt uit een lijst (een voorstel) met zo'n negentig reisbestemmingen die het ministerie van Infrastructuur onlangs openbaar heeft gemaakt. Vluchten naar deze oorden verhuizen over anderhalf jaar van Schiphol naar Lelystad Airport, als de nog lopende discussie in de Tweede Kamer tenminste niet voor vertraging zorgt. De meeste bestemmingen liggen in Zuid-Europa.

Dat is geen verrassing. De verdeling van noordelijke en zuidelijke bestemmingen is door het ministerie steeds ruim in het 'voordeel' van de zuidelijke plaatsen ingeschat: zo’n 80 procent zou hier naartoe. De toestellen naar het zuiden vliegen vooral over Overijssel en Gelderland, die naar het noorden over Friesland, Drenthe en Noord-Holland. Hierbij wordt lange tijd laag gevlogen, op zo’n 1800 meter.

Lelystad Airport moet in april 2019 open. Het vliegveld neemt vooral vakantievluchten over van het overvolle Schiphol, dat zich wil richten op intercontinentale vluchten. Denk aan vakantielanden als Spanje, Portugal, Italië, Griekenland en Turkije en aan plaatsen als Malaga, Faro, Milaan, Gran Canaria, Tenerife en Antalya.

Dit betreft maar liefst 98 procent van de vluchten, zo valt na enig rekenwerk op te maken uit de lijst van het ministerie. En dus gaat maar (ruim) 2 procent van de luchtreizen naar noordelijke bestemmingen. De lijst is kort geleden - eindelijk - online gezet en is ver weggestopt tussen de vele andere Lelystad-documenten van het ministerie. In Overijssel en Gelderland zijn actiegroepen boos over de nieuwe percentages, omdat daar straks meer toestellen overkomen. ‘Brussel’ moet de maatregel nog wel goedkeuren. Ook gaat Lelystad zelf nog vliegmaatschappijen benaderen.

Mochten er de komende jaren nog bestemmingen bij komen voor Lelystad Airport – áls dit al is toegestaan – dan zal het noordelijke percentage van 2 hooguit richting de 3 of 4 gaan. De 20 procent wordt zeker niet gehaald.

Discussie verder in Tweede Kamer

Volgende week, waarschijnlijk donderdag, wordt in de Tweede Kamer opnieuw over Lelystad Airport gediscussieerd. Het gaat dan onder meer over fouten in milieurapportages.

Actievoerders, veelal woonachtig onder de geplande laagvliegroutes, toonden onlangs aan dat onderzoeken van het ministerie van Infrastructuur niet deugen. Zij stelden nog meer zaken aan de kaak. Protestgroepen uit Overijssel, Gelderland en ook Friesland eisen meer onderzoek en willen uitstel van de plannen. Boven alles is het tijd voor een herindeling van het Nederlandse luchtruim, stellen zij. Na deze herinrichting kunnen de Lelystad-vliegtuigen hoger gaan vliegen.

In de Kamer zijn GroenLinks, Partij voor de Dieren en SP altijd tegen uitbreiding van vliegveld Lelystad geweest. Ook SGP en 50PLUS zijn inmiddels tegen.

CDA en D66 - en zeker hun achterban - twijfelen steeds meer aan het nut van de uitbreiding. Dat kan dus spannend worden in de Kamer. Zeker omdat onlangs de PvdA om ging. Deze partij is nu van mening dat eerst het luchtruim heringedeeld moet worden ‘voordat luchthaven Lelystad wordt opengesteld voor grote vliegtuigen met onzekere aanvliegroutes’, vaak op een hoogte van slechts 1800 meter.

Eerder gaven veel provincies en gemeenten onder de routes dit ook al aan. Overijssel is al langer tegen de verdere ontwikkeling van Lelystad, Gelderland wil sinds kort ook dat eerst het luchtruim op de schop gaat. Aan de andere kant benadrukken de provincie Flevoland en de gemeente Lelystad de laatste week juist dat het belangrijk is dat de geplande opening in april 2019 wordt gehaald.

Friesland stelde begin november dat de vliegroutes omhoog moeten. De provincie vindt tevens dat ‘een echte herindeling van het luchtruim de hoogste prioriteit moet krijgen’ en dat het kabinet onderzoek moet laten doen naar de risico’s op vogelaanvaringen. Eerder al stuurden de gemeenten Weststellingwerf en De Fryske Marren samen een protestbrief aan de nieuwe minister. Ook Ooststellingwerf liet van zich horen.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement