Omrop Fryslân vernieuwt de radioprogrammering in de hoop de dalende luistercijfers te stoppen. Vanaf eind mei moet de radio ,,prikkelje’’ en ,,mear as no de ferbining sykje’’.

Na dertig jaar stopt het populaire ochtendprogramma Muzyk yn Bedriuw . Het programma waarin bedrijven in de provincie de playlist maakten, begon als een uurtje op de radio en werd al snel een vast ochtendritueel op werkdagen. Hoofdredacteur Ingrid Spijkers van Omrop Fryslân zag dat de belangstelling van bedrijven om mee te doen aan het programma afnam.

,,Mar omtinken foar bedriuwen en ynstellingen bliuwt’’, zegt Spijkers. In een nieuwe rubriek in het nieuwe ochtendprogramma No derfoar! gaan bedrijven het tegen elkaar opnemen.

Spijkers vernieuwt de radiogids omdat de programmering begon te knellen. Door te schuiven met programma’s, zendtijd en presentatoren hoopt de Omrop ,,it fertroude lûd noch better oer te bringen’’.

Het goed beluisterde programma Noardewyn verdwijnt van de vrijdagmiddag en krijgt dagelijks een uur uitzendtijd, ‘s avonds tussen 6 en 7. ,,It programma krijt der twa oere yn ’e wike by’’, zegt Spijkers. ,,Sa meitsje wy it poadium foar Fryske artysten en Frysktalige muzyk grutter.’’ Willem de Vries blijft het programma presenteren. Casa Ennema van presentator Eric Ennema verdwijnt.

Nieuwe slogan: ‘Alles wat der spilet’

De nieuwsuitzending in de ochtend gaat een halfuur langer duren, tot half 10. Hoofdredacteur Spijkers hoorde van luisteraars dat ze om 9.00 uur switchen naar Radio 1, omdat de behoefte aan nieuws blijft. ,,Sels fernamen we dat wy mei ús ferslachjouwer op lokaasje faak tawurken nei in momint op of krekt nei 9.00 oere. Troch no wat te skowen, kinne wy it momint sels ek útstjoere.’’

Omrop Fryslân schuift ook met presentatoren. Harm Weistra gaat in de ochtend No derfoar! presenteren. Hij had in de middag zijn eigen show. Dat tijdslot gaat naar Jan Dirk de Haan en Eric Ennema, die afwisselend Underweis gaan presenteren, tussen 4 en 6 in de middag.

De weekendprogrammering blijft hetzelfde, dus met sport, cultuurprogramma Op en Ut en actualiteitenrubriek Buro de Vries. Omrop Fryslân ruilt ook de slogan ‘Alle dagen nij’ in. Vanaf eind mei klinkt ‘Alles wat der spilet’ door de speakers.

Omrop worstelt mei dalende luistercijfers

De laatste keer dat Omrop Fryslân de radiogids vernieuwde was in 2016. Sindsdien worstelt de regionale omroep met dalende luistercijfers. In 2016 had de regionale omroep in de provincie een marktaandeel van 18,9 procent, vorig jaar was dat 11,8 procent. De Omrop ziet luisteraars afhaken en overstappen op podcasts en digitale radiostations. Ze is nog steeds marktleider in de provincie en hoort bij de best beluisterde regionale omroepen van het land, samen met RTV Noord en RTV Oost.

Tegen de dalende luistercijfers in weet Omrop Fryslân ieder jaar meer Friezen te bereiken. Dat doet het vooral online. Daarentegen is de radio nog wel de belangrijkste inkomstenbron. Veruit de meeste reclame-inkomsten komen van adverteerders die radiozendtijd inkopen, in 2019 ruim 700.000 euro, op een totaal van 1,3 miljoen euro.

loading

‘Wy wolle behâlde wat we hawwe’

Spijkers heeft niet de illusie dat ,,wy mei ús harksifers werom gean nei de oantallen fan tweintich jier lyn’’. De Omrop ,,de grutste en wichtichste stjoerder fan Fryslân hâlde’’, is het belangrijkste, zegt de hoofdredacteur. ,,Wy wolle behâlde wat we hawwe en noch mear de ferbining sykje en harkers prikkelje.’’

Omrop Fryslân ziet luisteraars overstappen op podcasts en heeft concurrentie van andere radiostations en streamingsdiensten. ,,Mar we sjogge ek dat ús harkers hechte binne oan ús fertroude lûd en op ‘e hichte bliuwe wolle fan wat der yn Fryslân spilet’’, zegt Spijkers.

Ze noemt actualiteitenrubriek Buro de Vries op zondag als voorbeeld. Een programma ,,dat der op oare regionale stjoerders net mear is, mar tige wichtich is foar it debat yn Fryslân. It hat in grutte groep fêste harkers.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct