NS gaat vanaf 2023 met snellere treinen rijden, tijdwinst voor reizigers tussen Noorden en Randstad

De nieuwe intercity's van de NS. FOTO NS

De NS gaat vanaf 2023 met snellere treinen rijden tussen Leeuwarden, Groningen en de Randstad. Twee nieuw aan te leggen wissels bij Schiphol zijn de rode loper voor nieuwe treinen, die met snelheden van minimaal 160 kilometer over de Hanzelijn kunnen.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft donderdagavond groen licht gegeven voor de aanleg van twee nieuwe wissels tussen Schiphol en Amsterdam-Zuid. Die wissels maken de weg vrij voor snellere treinen naar het noorden van het land. De Nederlandse Spoorwegen (NS) kan vanaf 2023, als de wissels er liggen, de hogesnelheidslijn (HSL) vanuit Breda en Rotterdam ‘vastknopen’ aan de spoorlijn die Schiphol via Zwolle met Leeuwarden en Groningen verbindt. In 2021 gaan er nieuwe, snelle treinen tijden op de HSL. Door de wissels komen deze treinen twee jaar later ook naar het noorden.

De NS maakt vrijdag bekend dat ze in de dienstregeling van 2023 een rechtstreekse verbinding tussen Breda, Zwolle, Groningen en Leeuwarden opneemt. De trein zal op de hogesnelheidslijn van Breda en Rotterdam met 200 kilometer per uur naar Schiphol rijden. De route gaat verder via Amsterdam Zuid en Lelystad. Daarna zal de trein met zeker 160 kilometer per uur over de Hanzelijn naar Zwolle rijden. Daar mag de NS nu hooguit 140 kilometer per uur rijden. Na Zwolle gaat de trein door naar Leeuwarden en Groningen. De tijdwinst wordt vooral gehaald op de Hanzelijn en zal volgens eerste berekeningen van de NS zo’n vier minuten zijn. De minimale tijdswinst komt door de route vanuit het noorden via Utrecht naar Rotterdam. De definitieve dienstregeling en reistijden worden in de loop van 2022 bekend.

NS: hoop om meer investeringen in snellere spoorlijnen

President-directeur Roger van Boxtel van de NS noemt de aanleg van de wissels een ,,eerste belangrijke stap om met een snelle trein de reistijd tussen de Randstad en Noord-Nederland te verkorten’’. Hij weet dat de reistijdwinst in eerste instantie nog ,,bescheiden’’ is, maar de directeur hoopt het Rijk te motiveren ,,om extra te investeren in meer snelle spoorlijnen. Denk aan een Lelylijn of een snellere lijn via Zwolle naar het Noorden.’’

In 2016 besloot de NS 79 snelle intercity’s aan te schaffen. Die order is uitgebreid naar 99 treinen. De snelle treinen gaan vanaf 2021 rijden op de HSL tussen Amsterdam, Rotterdam en Breda. In 2023 gaan ze ook rijden op de Hanzelijn en naar Groningen en Leeuwarden. Met de aanleg van de twee wissels gaan er ook meer treinen rijden tussen Schiphol en Amsterdam Centraal. In 2023 gaat een speciale Airport Sprinter rijden die reizigers binnen acht minuten afzet op Amsterdam Centraal.

De reistijd tussen Breda en Zwolle wordt met een halfuur verkort, naar minder dan twee uur. Het aantal spoorlijnen waar de NS met 200 kilometer per uur overheen mag denderen, beperkt zich nu nog tot de hogesnelheidslijn.

Lees ook | Het kan echt: snelle spitstrein naar de Randstad bespaart 25 minuten reistijd

Lees ook | 'Voor 2030 moet treinreis Leeuwarden-Amsterdam half uur korter zijn'