NDC mediagroep blijft week- en nieuwsbladen uitgeven

De drukkerij van NDC in Leeuwarden. Foto: Archief LC

De 33 noordelijke nieuws- en weekbladen blijven in handen van NDC mediagroep. Dat is de uitkomst van een onderzoek naar de toekomst van deze bladen.

Na de overname van NDC mediagroep door het Belgische mediaconcern Mediahuis eind vorig jaar is onderzocht of de nieuws- en weekbladen nog wel toekomst hebben binnen de nieuwsorganisatie. ,,We hebben ook onderzoek gedaan naar de mogelijkheid tot verkoop van de lokale bladen’’, zegt directeur Evert van Dijk van NDC mediagroep.

De positie van de 33 nieuws- en weekbladen, waarvan dertien in Friesland, werd tegen het licht gehouden vanwege de dalende advertentie-inkomsten. Die zijn de laatste tijd met gemiddeld 7 procent per jaar naar beneden gegaan. In het coronajaar ging dat percentage volgens Van Dijk nog eens over de kop. ,,We hebben onderzocht wat het perspectief is van de lokale bladen als de advertentie-inkomsten verder blijven dalen.’’

‘Verkoop levert niet alleen voordeel op’

Of dat zo blijft, is moeilijk te voorspellen. Desondanks zou verkoop van de bladen de nieuwsorganisatie niet alleen voordeel opleveren. ,,NDC mediagroep zou in dat geval veel omzet verliezen, maar niet alle kosten. De conclusie luidt dat het per saldo ongunstig is om de titels op korte termijn van de hand te doen.’’

Bovendien hebben zich geen geschikte partijen gemeld die met een aantrekkelijk bod kwamen waarmee zowel de lokale journalistiek als de werkgelegenheid waren gebaat. Er was volgens Van Dijk belangstelling genoeg van ‘rijp en groen door elkaar’. ,,Sommige wilden slechts één titel, terwijl wij de bladen het liefst in één cluster kwijt wilden.’’

‘Financiële positie verbeteren’

Dat gaat dus niet door. NDC mediagroep wil de lokale journalistiek ‘duurzaam behouden’. ,,Er is geen termijn aan verbonden. Wel gaan we er een apart uitgeefteam op zetten.’’

Om de financiële positie van de bladen te verbeteren, wordt gekeken of er aan de titels of het verspreidingsgebied nog gesleuteld moet worden. Ook nieuwe verdienmodellen komen in aanmerking, ‘bijvoorbeeld voor de twee titels in de polder waar geen dagblad is’. Verder verwacht Van Dijk dat de lokale titels de digitale positie van de dagbladen kunnen verbeteren, ‘zoals die van lc.nl/sneek of dvhn.nl/hogeland’. ,,Er zijn meerdere oplossingen denkbaar.’’

‘De lezers zijn erbij gebaat’

Van Dijk is ‘blij’ dat de bladen, met een gezamenlijke oplage van 950.000 in Drenthe, Flevoland, Friesland, Groningen en Overijssel, onder het gezamenlijke dak van Mediahuis blijven. ,,Veel medewerkers hebben lang in onzekerheid verkeerd. Het is goed dat we hen nu duidelijkheid bieden. Ook de lezers zijn erbij gebaat. We maken mooie titels, waarvan meerdere kunnen bogen op een lange historie.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland