Het clubkapje.

Mond-tot-mondreclame met het reclamekapje

Het clubkapje. Foto Henk Jan Dijks

Het reclamekapje rukt op. Als we er vanaf 1 juni toch vaker eentje moeten dragen, zoals in het openbaar vervoer, kan het net zo goed een cool modedingetje zijn. Het mondkapje als mobiel billboard.

Clubkapje

Ze rijdt al rond met Cambuurstickers op haar auto en fiets. Dat Marleen Veenstra uit Leeuwarden hartstochtelijk Cambuurfan is, weet iedereen in de stad. Het was dan ook een kleine stap naar de order van dit collectors item: het ‘clubkapje’ in blauw-geel. Hoedenmaakster Anneke Langenberg (zie hieronder) maakte het voor haar. Vrolijk: ,,Ik heb er ook een Cambuur-haarband bij!’’

Veenstra neemt de corona-maatregelen van het RIVM heel serieus. ,,Ik ben wel op mijn hoede.’’ Op haar werk in de fysiotherapeutenpraktijk (ha, op een minuutje lopen van het Cambuur-stadion) draagt ze een medisch mondmasker. ,,Ik ben een voorstander van goed gebruik van kapjes op plekken waar mensen dicht op elkaar zijn. Ik reis veel met het openbaar vervoer, dus ik heb deze vanaf 1 juni ook echt nodig.’’

Designkapje

loading

Hoedenmaakster Anneke Langenberg uit Leeuwarden werkt in hoofdzaak voor ,,vrouwen die tijdelijk geen haar hebben’’, zoals ze zorgvuldig omschrijft. In januari volgde ze de ontwikkelingen in Wuhan al met grote ongerustheid. ,,De weerbaarheid van de vrouwen voor wie ik werk is zo laag, dat is gevaarlijk. En wat nu als er hier ook nog eens een gewone griepgolf overheen zou komen? Dat moeten mensen met kanker niet krijgen.’’

Lang voor de uitbraak hier zat Langenberg dus al achter de naaimachine voor haar eigen mondkapjes-productielijntje. ,,Nou, daar ben ik echt om uitgelachen. Mensen zeiden: die zijn toch niet nodig? Maar ik ging dóór. Ik wist dat het nodig was.’’

Haar werk is inmiddels uitgegroeid tot een heel project (met een boel opdrachtgevers) en de lat ligt hoog voor de modeontwerpster. ,,Ik ben natuurlijk iemand van het mooie. De kapjes moeten fijn zitten en stijlvol zijn. Niet iedereen wil een printje. Een chique dame in een zwart pakje heeft iets nodig dat bij haar past. En als kunstenaar kan ik zo mijn emoties verwoorden.’’ Opgetogen: ,,Ik heb ook al een mondkapje op maat gemaakt voor een Fries om utens met een flinke baard...

Korpskapje

loading  

Het is werkelijk hartverwarmend. PR-manager Bente Vallinga van showband Advendo in Sneek heeft inmiddels 150 bestellingen genoteerd voor het enige echte ‘korpskapje’ van het paradepaardje onder de korpsen. Advendo heeft niet alleen veel leden, maar ook een grote, hechte achterban. Ze slepen elkaar er doorheen, want het is natuurlijk al tijden véél te stil bij de showband. ,,Het is een gundingetje. We hebben nu nul komma nul optredens. Hoeveel we er mislopen weet ik niet maar het bedrag wel...’’

Advendo heeft zich sinds de corona-uitbraak in alle bochten gewrongen om binnen de RIVM-speelruimte toch te kunnen repeteren. ,,We hebben van alles uitgezocht, maar het ging gewoon echt niet. Wij zijn een ‘fliebervereniging’, zo is dat gewoon.’’ Gelukkig kunnen de blazers en slagwerkers vanaf 1 juni weer groepsrepetities houden. ,,Dat is tenminste weer iets. En met de mondkapjes kunnen we toch wat centjes voor de club verdienen. Nu nog snel een webshopje optuigen.’’

Appiekapje

loading  

Hé, daar kan ik ook wat mee, dacht vormgever Klaas-Wytze Kits uit Surhuisterveen toen-ie de webshops voor mondkapjes als paddenstoelen uit de grond zag schieten. Het opzetten van zijn eigen online winkeltje bedrukte-mondkapjes.com was vorige week zó gepiept. Overzichtelijke website bouwen, betaalfunctie erin en hup, kom maar door met de bestellingen voor ,,hippe mondkapjes’’.

,,Wy dogge it net foar de winst’’, zegt heit Sicco Kits, eigenaar van een reclamebureau. ,,Wy sitte in soad yn de reklameboerden en de autobelettering. Dit is mear foar de leuk derby, wy meie graach wat nijs opsette.’’ De familie Kits verkoopt de tweelaagse mondkapjes per tien stuks. Klanten kunnen een standaardmodel kiezen of zelf een ontwerp aanleveren. Zo heeft-ie bijvoorbeeld het ‘appiekapje’ (een proefmodel) al in omloop gebracht voor de plaatselijke AH.

Kits heeft gemengde gevoelens bij de weelderige handel in (medische) mondmaskers. ,,It liket wol oft de hiele wrâld yn de maskers sit. En dan dy cowboyferhalen oer it gesjoemel mei sertifikaten…’’ Kits wil er niks van weten. De prijs van zijn ov-bestendige kapjes begint bij een luttele 2,50 euro per stuk. Wie geen geld heeft en écht een kapje nodig heeft, kan er gratis eentje krijgen van de zaak. ,,Want it fielt ek wol wat raar en ûngemaklik om fertsjinje te wollen oan sa’n grutte krisis.’’

Kroegkapje

loading  

,,Het is puur een gimmick.’’ Zo ziet Danny Geurtsen van De Strohoed in Leeuwarden zijn nieuwste investering: vijftien zwarte mondkapjes, voorzien van het logo van zijn café. ,,Ik zie het als een blijvende herinnering aan dit tijdperk.’’ De klanten krijgen ze niet - wat moet je er immers mee als je aan een biertje zit. Hij heeft ze voor het personeel laten maken. De cafébaas is sceptisch over de heropening van de horeca op 1 juni. ,,Ik ga voor de gein één of twee dagen open om te kijken wat er gebeurt, maar die richtlijn (reserveren, maximaal dertig gasten, anderhalve meter afstand, red.) is natuurlijk kansloos. Dat gaat ‘m niet worden.’’

menu