Minister: lawaai proefvlucht 'Lelystad' was binnen de marges

De proefvlucht op de toekomstige laagvliegroutes van Lelystad Airport, op 30 mei, produceerde boven Zuid-Friesland zeker twee keer zo veel lawaai als gedacht. Ook elders in Nederland werd die dag meer geluidsoverlast gemeten dan vooraf was berekend. Toch vallen de resultaten van de geluidsmetingen rond de vlucht binnen de marges.

Dat laat minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat donderdag weten in een brief aan de Tweede Kamer.

Uit analyses blijkt dat de geconstateerde verschillen ‘niet ongebruikelijk zijn’ en dat het verschil ‘op voorhand verwacht had mogen worden’, schrijft zij. En even verderop: ‘Tegelijkertijd vallen de metingen veelal hoger uit dan de berekeningen’.

Zorgen in Friesland

Van Nieuwenhuizen streeft nog altijd naar opening van het vernieuwde vliegveld Lelystad in het voorjaar van 2020. Een klein deel van de lage vliegroutes gaat over het zuiden van Friesland. Vooral in Weststellingwerf en De Fryske Marren zijn er zorgen.

Friezen wonen mogelijk te ver weg om bezwaar te maken tegen Lelystad Airport
Lees verder

Op bijna alle twintig meetpunten op de grond in Noord- en Oost-Nederland zijn de maximale geluidsniveaus op 30 mei flink overschreden. Volgens Van Nieuwenhuizen geven onderzoeksbureaus echter aan dat ‘de oorzaken voor de verschillen zijn gelegen in zowel het rekenen als in het meten’.

‘4 tot 6 decibel mag nog’

Voor beide mag een variatie van 2 tot 3 decibel worden verwacht, schrijft de minister, dus opgeteld maximaal 4 tot 6 decibel.

Het in Friesland geconstateerde extra lawaai - zo’n 5 decibel - ligt binnen die marge. 5 decibel lijkt een geringe overschrijding, maar volgens deskundigen klinkt iets bij 3 tot 5 decibel al twee keer zo luid.

‘Er zijn een aantal factoren die de verschillen tussen de gemeten piekwaarden en de (vooraf) berekende waarden kunnen verklaren’, valt te lezen in de Kamerbrief. ‘Bij de berekende waarden van het piekgeluid is uitgegaan van gemiddelde omstandigheden. De variatie in omstandigheden heeft grote invloed op te meten waarden.’

Meteorologische omstandigheden

De minister noemt als factoren onder meer het vliegtuigtype, motortype, gewicht, stuwkracht en vlieghoogte, evenals de meteorologische omstandigheden tijdens de vlucht en bijvoorbeeld het achtergrondgeluid op de grond.

Belevingsvlucht boven Brandemeer: Uren later, 'maar dit is 'm jongens!'
Lees verder

‘Al deze factoren hebben invloed op het gemeten geluid, maar welke rol en aandeel de verschillende factoren daarin hebben is moeilijk te bepalen. Sommige factoren versterken elkaar in bepaalde omstandigheden en andere heffen elkaar op.’

Milieuonderzoeken

Van Nieuwenhuizen vindt dat de resultaten van de proefvlucht geen aanleiding geven om opnieuw naar de bestaande milieuonderzoeken te kijken. De bandbreedte is realistsich, zegt zij.

Wel wil de minister dat berekeningen die nog gaan volgen, ook rond Schiphol, worden verbeterd op basis van goede geluidmetingen. Dit gaat Van Nieuwenhuizen landelijk oppakken, schrijft zij.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement