Veel meer Friezen kunnen vlieglawaai verwachten. Het militaire oefengebied boven de provincie wordt aan de zuidkant en de oostkant fors uitgebreid.

De ministeries van Defensie en van Infrastructuur en Waterstaat zijn al een paar jaar bezig om het overvolle Nederlandse luchtruim beter in te richten. Want tot de coronacrisis groeide de burgerluchtvaart snel. Daarnaast heeft Defensie steeds meer oefenruimte nodig, bijvoorbeeld voor drones en de nieuwe F-35-jachtvliegtuigen.

Er komt straks een splitsing in de lucht. Hierbij krijgen militaire toestellen Noord-Nederland toebedeeld. Het luchtruim boven Zuid-Nederland is voor de burgerluchtvaart. Passagierstoestellen kunnen zo soepeler Schiphol, Rotterdam Airport en Lelystad Airport bereiken, zonder omwegen in de lucht.

Om die reden wordt het bestaande militaire oefengebied in het Zuiden, boven onder meer Eindhoven en Volkel, opgeheven. Dit wordt als het ware aan het noordelijke oefengebied vastgeplakt, staat in nieuwe Haagse rapporten. En dan niet aan de Noordzeekant, ver weg van de bewoonde wereld, maar juist aan de zuid- en oostkant van dit gebied (zie kaartjes).

loading

Drents-Friese Wold en Fochteloërveen

Met de ingreep is vrijwel het hele noordelijke luchtruim gemoeid. Dat was nog niet bekend. Militaire toestellen mogen over een paar jaar ook oefenen boven Zuidoost-Friesland, de Kop van Overijssel en grote delen van Groningen en Drenthe. Onder dit extra gebied, dat vanaf een hoogte van 2 kilometer kan beginnen en doorloopt tot een hoogte van 20 kilometer, liggen bijvoorbeeld de natuurgebieden Drents-Friese Wold en Fochteloërveen. Hier zal meer hinder zijn.

Een ander gevolg is dat burgervliegtuigen van en naar Schiphol nieuwe routes nemen, om te voorkomen dat zij militaire toestellen in de weg zitten. Een deel van deze burgertoestellen komt dan niet meer over Zuidwest-Friesland, maar vliegt zuidelijker, over Flevoland. Ook voor het vliegverkeer rond Airport Eelde heeft de uitbreiding van het militaire oefengebied gevolgen. Over deze omleidingen in de lucht volgt nog overleg met de provinciebesturen.

Duits-Nederlands oefengebied

In de nieuwste plannen van de ministeries staat ook iets meer informatie over een Duits-Nederlands onderzoek naar nóg een oefengebied in de lucht. Mocht dit gebied haalbaar zijn, dan komt dat in het noordoostelijk deel van het Nederlandse luchtruim en het noordwestelijk deel van het Duitse luchtruim.

Het krijgt een omvang van 185 bij 370 kilometer, waarvan 150 bij 55 kilometer boven land, zo valt te lezen. Bovendien wordt een bestaand oefengebied boven Zuidoost-Drenthe en Twente verplaatst (zie kaartjes). Waar naartoe is nog onduidelijk.

Verder krijgt Schiphol in de plannen een vierde aanvliegroute en zouden de laagvliegroutes van en naar het vernieuwde Lelystad Airport, dat nog altijd niet open is, geschrapt worden. Deze laagvliegroutes gaan over Flevoland, Overijssel en Gelderland en voor een deel over het zuiden van Friesland.

Actiegroepen, onder meer in de Stellingwerven, zijn sceptisch. Zij noemen het ‘opnieuw een loze belofte’ van inframinister Cora van Nieuwenhuizen. ‘De plannen bieden nog steeds geen enkele concrete oplossing’ en zijn ‘verkiezingsretoriek’, stellen de actievoerders.

De provincie Fryslân laat weten de plannen te gaan bestuderen. Zij doet dit samen met Groningen en Drenthe. De drie komen vervolgens met een reactie. ,,Wij gaan hier eerst eens goed naar kijken’’, zegt woordvoerder Peter van den Meerschaut. ,,Daarvoor hebben wij nog acht weken de tijd.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
Defensie
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct