Meer bedrijven bezorgen maaltijden aan huis sinds maatregelen coronacrisis

Op gepaste afstand kijkt bezorgster Mariëlle Hoexum van Plaza Kootstertille toe hoe Dennis de Vries zijn bestelling van de grond raapt. FOTO MARCEL VAN KAMMEN

Buiten de deur eten is er niet meer bij door de coronacrisis, een smakelijke hap thuis laten bezorgen kan nog wel. Thuisbezorgd.nl vaart er wel bij.

Thuisbezorgd.nl kreeg in een week tijd in Nederland zo’n tweeduizend aanmeldingen van nieuwe bedrijven. ,,Dit zijn waarschijnlijk vooral restaurants die vóór corona niet aan bezorging deden. Na de verplichte sluiting van hun restaurant blijft bezorgen over als manier om toch nog omzet te realiseren, medewerkers bezig te houden en ingekochte voorraad te gebruiken”, verklaart Joris Wilton van Thuisbezorgd.nl.

Het is nog te vroeg om in te schatten hoe dit zich vertaalt naar de omzet van het bedrijf, maar de afgelopen week kende Thuisbezorgd een lichte omzetdaling in alle Europese landen waar het actief is. „Het is erg afhankelijk van de maatregelen die in een land genomen worden om het coronavirus te bestrijden”, aldus Wilton. Intussen zijn er voorbeelden van bedrijven, die al langer aan maaltijdbezorging doen, die het aantal bezorgadressen zien stijgen.

Mariëlle Hoexum (21), bezorger bij cafétaria Plaza ’t Centrum Kootstertille

Een daarvan is cafétaria Plaza ’t Centrum in Kootstertille, aangesloten bij Thuisbezorgd.nl. Sinds er geen eters meer in de zaak mogen komen, neemt het aantal autoritten toe. „In de bezorging merken we dat het wel drukker is, terwijl het in de afhaal wat rustiger is geworden”, zegt snackbezorger Mariëlle Hoexum (21) uit Drogeham. Twee avonden per week rijdt ze rond in een bedrijfsauto om mensen van eten te voorzien.

De snackbar levert niet alleen in Kootstertille, maar ook in dorpen als Harkema, Buitenpost, Eastermar en Twijzel. Het bezorgadres leest Mariëlle van de bon af, waarna de bestelling in een thermobox op de achterbank verdwijnt. Eenmaal bij de klant aangekomen, wordt het eten pal voor de voordeur in een tas op de grond gezet en doet ze een flinke stap achteruit. „Uw bestelling, eet smakelijk”, zegt Mariëlle, terwijl ze zich weer in de richting van de auto begeeft. „Dat is het protocol vanuit Thuisbezorgd over hoe om te gaan met klanten in deze tijd”, vertelt ze.

Omdat betalingen grotendeels online gebeuren, hoeft daar vrijwel geen rekening mee te worden gehouden. Alleen voor ouderen maakt het bedrijf een uitzondering. „Dan neem ik een plastic snackbakje mee voor contant geld”, zegt Mariëlle.

Jurgen van der Linden (19), eigenaar en bezorger bij Spare Rib Express Drachten

Nog voor er ook maar één bestelling is bezorgd, belt Jurgen van der Linden (19), mede-eigenaar van Spare Rib Express Drachten, een werknemer op. Het is drukker dan gedacht, er moet iemand bijspringen. Normaliter is de maandag een rustige dag, maar dat is vandaag wel anders.

Ook Jurgen doet een paar flinke stappen achteruit wanneer hij een zwarte bak met inhoud bij zijn klanten voor de deur heeft gezet. Pas als de bewoner het eten heeft gepakt en de deur heeft dichtgedaan, pakt hij de bak weer op.

Niet iedere klant kent de maatregelen die door bezorgers in acht worden genomen. ,,Sommige mensen zeggen dat we het wel gewoon aan mogen geven, maar dat doen we niet. Het gaat ook om onze eigen veiligheid.’’ Wel gaat dit ten koste van de charme van het bezorgen. ,,Normaal maak je een praatje met de mensen; dat is nu moeilijker.’’

Het betalen is al via internet gedaan, vertelt de eigenaar. ,,Contant betalen gebeurt niet meer en pinnen aan de deur doen we liever ook niet. We maken wel eens uitzonderingen voor ouderen, want die weten niet altijd hoe dat werkt met online betalen. Dan leggen we het pinapparaat in de zwarte doos bij het eten.’’

Sinds het coronavirus in Nederland zijn intrede heeft gedaan, is er veel veranderd voor de horecazaak. Afhalen is er bijna niet meer bij, waardoor de bezorgers nog vaker de weg op moeten. ,,Gemiddeld hebben wij tussen de dertig en veertig bestellingen per avond’’, meldt Jurgen nog snel even voordat hij de auto weer in moet om de volgende bestelling te bezorgen. Ook in tijden van crisis willen de mensen niet te lang op hun eten wachten.

loading