Marije Kruis wil graag iets doen tegen de onwetendheid als het gaat om huidkanker.

Marije is ‘rebel’ tegen huidkanker

Marije Kruis wil graag iets doen tegen de onwetendheid als het gaat om huidkanker.

Met een filmpje in een subcultuurstijl, met graffiti, skateboards en hippe muziek, begint de in Heerenveen geboren en getogen Marije Kruis deze week een campagne tegen huidkanker: Rebel Against Skincancer.

Op de tonen van Buffalo Springfields For What It’s Worth pakt een meisje in een hip leren jasje een skateboard op het viaduct richting het terrein van de voormalige Sui-keruniefabriek in Groningen. ‘Rebel Against Skincancer’ staat op haar rug. De maker van het filmpje is de 33-jarige Marije Kruis, geboren in Heerenveen. Ze heeft gestudeerd in Groningen, woont in Wenen en heeft gewerkt als pr-manager in de creatieve industrie.

Marije Kruis bleek twee jaar geleden een agressieve vorm van huidkanker te hebben, een melanoom. Het werd bij toeval ontdekt. Een bevriende fysiotherapeut zag dat ze een vreemd vlekje op haar scheenbeen had. Kruis onderging operaties en immuuntherapie, ging door een dal maar kwam er weer bovenop.

Huidcheck

,,Ik kwam er achter dat eigenlijk de jonge mensen in mijn omgeving zich er niet bewust van zijn dat je regelmatig je huid moet checken op veranderingen’’, zegt ze. ,,Dat wist ik ook niet. We zijn ons langzaamaan bewust geworden van de gevaren van langdurig zonnen en bezoekjes aan zonnestudio’s. Maar het doen van huidchecks zit niet in ons systeem.’’

Ze wilde iets doen tegen die ‘onwetendheid’. ,,Niet alleen in Nederland maar overal waar ik werk. Ik kon een jaar niet werken vanwege mijn behandelingen. Ik wilde me nuttig maken en heb een groep creatieve mensen uit verschillende landen om mij heen verzameld. Fotografen, videomakers, kunstenaars, muzikanten, atleten, jonge artsen. We hebben een project opgezet onder de naam Spot the Dot. Het idee was wereldwijd het bewustzijn rondom huidkanker te verbeteren. En dan op een eigentijdse, creatieve en positieve manier.’’

Op een edgy en urban manier vraagt de stichting aandacht voor huidkanker. Met illustraties, kunstprojecten, posters en een modereportage. Het project sloeg aan. ,,We kregen zo veel positieve reacties dat we nog zes grote projecten hebben gedaan. Inmiddels is Spot the Dot een geregistreerde stichting. Samen met de Stichting Melanoom hebben we besloten de campagne Rebel Against Skincancer in februari te lanceren.’’ Het kick-off evenement is zaterdag in Groningen.

,,Het doen van huidchecks zit niet in ons systeem’’

Jongere doelgroep

Spot the Dot richt zich vooral op jongeren. ,,Ik heb zelf een achtergrond in de graffiti, muziek, game en filmindustrie’’, zegt ze. ,,Op veel informatiemateriaal en folders van ziekenhuizen zag ik vooral foto’s van oude mensen met vreselijke gezwellen en enge foto’s van huidkanker. Online was alles wat ik las over huidkanker gerelateerd aan mensen die op het strand lagen met een bruine huid.’’

Rebel Against Skincancer begint zaterdagmiddag om drie uur met een gratis winterfestival op het Suikerunieterrein in Groningen met onder meer livemuziek, graffiti-artiesten en gesprekken over huidkanker. Mede-organisator is de Stichting Melanoom en de opening wordt verrricht door dermatoloog Jorrit Terra van het UMCG.

www.marijekruis.nl

www.spotthedot.org

www.instagram.com/spot.the.dot

Huidkanker komt vaakst voor

In 2016 kregen 15.836 mensen huidkanker, bijna 1100 meer dan het jaar daarvoor. Jaarlijks overlijden ruim 900 mensen aan de ziekte. Binnen deze groep huidkankerpatiënten is ook het aantal mensen gestegen met een melanoom, de meest agressieve vorm van huidkanker, van 5887 in 2015 naar 6787 in 2016.

Het gros is boven de vijftig jaar, maar dermatologen in het land zien in hun spreekkamers steeds meer veertigers en soms zelfs twintigers met huidkanker. “Onbegrijpelijk en zorgwekkend. We hebben in ons land zo weinig zonuren, maar zijn toch kampioen in het krijgen van nieuwe huidkankers,” zegt dermatoloog Jorrit Terra van het Universitair Medisch Centrum Groningen.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct