Loodzware betonkolossen bij Werpsterhoek op hun plek

Met grote precisie hebben werklui in de nacht van zaterdag op zondag twee loodzware onderdoorgangen in het spoor ten zuiden van Leeuwarden geplaatst.

Het gaat om een autotunnel van 1500 ton en - iets ten noorden daarvan - een fietstunnel van 900 ton. Daartussen verrijst in de toekomst het nieuws NS-station Werpsterhoek.

Beide betonkolossen kregen de afgelopen weken vorm op een bouwplaats pal naast het spoor. Dit weekeinde werden ze door aannemer Max Bögl op zelfsturende karretjes naar de juiste plek gereden.

Daarvoor moest het spoor op die plek tijdelijk verwijderd worden en rijden er het pinksterweekeinde geen treinen tussen Leeuwarden en Akkrum.

Nu de spoordekken op hun plek liggen, kan het opbouwen weer beginnen, zodat de eerste treinen er dinsdagochtend weer overheen kunnen. Auto’s en fietsers kunnen pas in 2017 gebruik maken van de onderdoorgangen.

De provincie, gemeente Leeuwarden en spoorbeheerder ProRail kiezen voor de tunnels zodat gewoon verkeer de treinen probleemloos kan kruisen. Dat is nog meer gewenst nu het aantal treinen tussen de Friese hoofdstad en Meppel/Zwolle wordt uitgebreid naar vier per uur.

Wanneer het nieuwe station bij Werpsterhoek er komt is nog niet duidelijk. Eerst moet de nabijgelegen nieuwbouwwijk De Zuidlanden worden volgebouwd, zodat er genoeg potentiële reizigers zijn.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement