De spoorlijn tussen Grou en Leeuwarden. FOTO ARCHIEF

Lelylijn wordt in Den Haag 'Deltaplan voor het Noorden'

De spoorlijn tussen Grou en Leeuwarden. FOTO ARCHIEF Foto: niels de vries

Met het CDA voorop omarmde de Tweede Kamer in Den Haag woensdag een ‘Deltaplan voor het Noorden’. De Lelylijn en extra huizenbouw moeten de economie vooruit helpen.

CDA-Tweede Kamerlid Mustafa Amhaouch noemde de gewenste spoorlijn belangrijk voor het groeivermogen van heel Nederland. De komst van de Lelylijn moet hand in hand gaan met de bouw van 100.000 extra huizen om de volle Randstad te ontlasten.

,,Dit is een economische katalysator. We moeten uitzoomen, over de grenzen heen kijken en groter durven denken’’, zo gaf hij Inframinister Cora van Nieuwenhuizen mee.

Amhaouch bracht het onderwerp ter sprake tijdens de begrotingsbehandeling van het ministerie van Infrastructuur. Donderdagavond reageert minister Van Nieuwenhuizen.

Samen sterk voor betere economische toekomst

Het CDA borduurde voort op de oproepen van onder meer Piet Fortuin (vakbond CNV) en Sjoerd Galema (VNO-NCW Noord). Zij vinden dat de noordelijke provincies zich samen sterk moeten maken voor een betere economische toekomst. Fortuin sprak van een noordelijk offensief, Galema van een Langmanakkoord 2.0.

Het CDA kwam in Den Haag met de werktitel Deltaplan voor het Noorden. De partij wil dat het kabinet het voortouw neemt. De ministeries van Infrastructuur én van Binnenlandse Zaken moeten er samen de schouders onder zetten, zodat er voor de verkiezingen van maart 2021 een breed gedragen ontwikkelplan ligt voor de vier (inclusief Flevoland) noordelijke provincies. ,,Ik ben pas tevreden als de minister ‘ja’ zegt’’, zei de CDA’er na afloop.

Amhaouch vindt de koppeling van de Lelylijn met de opgave van Binnenlandse Zaken om 100.000 nieuwe woningen te willen bouwen van wezenlijk belang. ,,Dat is dé belangrijke gamechanger om de Lelylijn haalbaar en realiseerbaar te maken.’’ Hij ziet in de toekomst ook kansen voor de bereikbaarheid van Lelystad Airport en voor de verdere aansluiting naar Bremen en Hamburg.

Steeds meer steun

De Lelylijn kan in politiek Den Haag op de steun van steeds meer fracties rekenen. Na de ChristenUnie sloot de Partij voor de Dieren zich gisteren aan met een vermelding in het eigen verkiezingsprogramma. Tijdens het begrotingsdebat van woensdag zei ook Thierry Baudet dat zijn Forum voor Democratie achter de plannen staat. Baudet sprak van een concreet en haalbaar plan dat ,,ook betaalbaar is als we stoppen met de zinloze klimaatplannen’’. ,,Maak vaart met het verbeteren van de bereikbaarheid van de regio.’’

Bij de grootste fractie, de VVD, staat de spoorlijn tot teleurstelling van Fries VVD-gedeputeerde Avine Fokkens niet in het verkiezingsprogramma. De algemene ledenvergadering van de regio Friesland nam woensdagavond unaniem het voorstel aan om dit middels een amendement te veranderen. Op 12 december valt het finale partijbesluit.

'Ze moeten over hun eigen provinciegrenzen heen kijken en de handen ineenslaan'

Uit hun schaduw stappen

Amhaouch vindt dat de gedeputeerden van de noordelijke provincies een sterker en eendrachtiger geluid moeten laten horen in Den Haag. Dat is een voorwaarde om een Deltaplan voor het Noorden van de grond te krijgen. ,,Ze moeten uit hun eigen schaduw stappen. Over hun eigen provinciegrenzen heen kijken en de handen ineenslaan. Ik wil hen bij wijze van spreken samen op de foto zien.’’

Friesland en Groningen zijn over de Lelylijn redelijk eensgezind, Drenthe neigt naar versnelling van het bestaande spoor over Zwolle. Het ijzer moet nu worden gesmeed, anders loopt het Noorden het risico dat de metropoolregio Amsterdam er opnieuw met de buit vandoor gaat.

Tijdens het begrotingsdebat in de Tweede Kamer kwam het doortrekken van de Noord/Zuidlijn ter sprake. De regio Amsterdam heeft dit project van 4 miljard euro al aangeprezen voor het Groeifonds en belooft zelf alvast 1 miljard euro bij te passen. Amhaouch: ,,Ik daag de provincies uit. Het verhaal moet goed worden verteld’’.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct