Hayo Apotheker. FOTO NIELS DE VRIES

'Lelylijn is niet alleen Groningen-Randstad, het is ook De Friese Lijn'

Hayo Apotheker. FOTO NIELS DE VRIES

De Lelylijn is net zo goed een verbinding Leeuwarden-Randstad als Groningen-Randstad, zegt burgemeester Hayo Apotheker.

De lobby ervoor wordt steeds sterker: een nieuwe en snelle spoorverbinding tussen het Noorden en de Randstad langs de lijn Groningen-Drachten-Heerenveen-Lelystad-Almere-Amsterdam. Maar volgens Apotheker is dat maar het halve verhaal. Het gaat ook om de lijn Leeuwarden-Heerenveen-Lelystad-enzovoort. Er moeten twee gelijkwaardige verbindingen ontstaan, de een met Leeuwarden en de ander met Groningen als start- en eindpunt.

Het traject Heerenveen-Leeuwarden moet volgens hem net zo hoogwaardig zijn als dat van Heerenveen naar Groningen. Met Heerenveen als belangrijk vervoersknooppunt.

'Friesland geen zijtraject'

In de beeldvorming wordt de Lelylijn te veel aangevlogen als een spoor tussen Groningen en de Randstad, met een zijtraject naar de Friese hoofdstad. ,,Daar wil ik vanaf’’, zegt Apotheker, die in meerdere gemeenten in Friesland burgemeester is geweest (waaronder Leeuwarden) en dat in Noardeast-Fryslân nog altijd is. Want: ,,Dit gaat om De Friese Lijn: Leeuwarden-Amsterdam.’’

Die Friese Lijn helpt Leeuwarden de geografische troefkaart te benutten die de stad ten opzichte van Groningen heeft. Leeuwarden ligt dichter bij de Randstad. De omweg via Zwolle over bestaand spoor doet dat voordeel teniet.

60 kilometer

Gedeeltelijk ligt die Friese Lijn er overigens al, benadrukt Apotheker bovendien. Tussen Leeuwarden en Heerenveen rijden immers al treinen. Er hoeft alleen nog maar een stuk Heerenveen-Lelystad bij.

Hij rondt dat ontbrekende traject af op een lengte van zo’n 60 kilometer, ongeveer net zo groot als de afstand Heerenveen-Groningen. ,,Voor de verbinding naar Groningen is dus twee keer zoveel nieuw spoor nodig als voor Leeuwarden’’, betoogt hij. ,,Lelystad-Heerenveen is relatief goedkoop. Je zou ook voor een gefaseerde aanleg kunnen kiezen, vanuit zuidwestelijke richting. Dus eerst het stuk Lelystad-Heerenveen, ook al pleit ik daar niet voor. Als er zoveel geld is dat het in één keer kan, is dat beter.’’

Bungelen

Cruciaal is volgens hem dat de ontbrekende stukken spoor het Nederlandse intercitynetwerk eindelijk ‘af’ maken, met het Noorden er integraal bij. Nu nog bungelt dit landsdeel aan slechts één lijntje: alle treinen vanuit het Westen moeten over het traject Zwolle-Meppel. Apotheker: ,,Het is gewoon waanzinnig hoe de kaart er nu bij ligt.’’

Van het nieuwe intercitynetwerk zal volgens hem heel Friesland profiteren. Ook het gebied boven Leeuwarden. Heerenveen kan zich ontwikkelen als knooppunt openbaar vervoer, met naar Sneek een snelle busdienst. Drachten komt aan het spoor. En in een deel van Nederland zullen dagjesmensen sneller een retourtje Leeuwarden kopen dan ze nu nog doen.

In zijn visie is het doortrekken van de Lelylijn naar Duitsland niet direct nodig. ,,Dat kan altijd nog. We moeten nu eerst af van het oude denken.’’

home
net-binnen
menu