FOTO JILMER POSTMA

Kor Visscher: ‘Philipsmannetje’ in een snoepwinkel

FOTO JILMER POSTMA

Na bijna een leven lang werken bij Philips gaat Kor Visscher volgende week met pensioen. Philips Drachten is met 68 jaar net iets ouder dan hij. ,,Ik zie geen reden waarom de fabriek hier niet nog minstens zo lang blijft bestaan.’’

Word ik wel eens boos? Nou, uh, ik kan wel heel direct zijn hoor. Ik zeg wel wat ik ergens van vind. Maar daarna ben ik het ook kwijt.’’

Het is niet zo raar om Kor Visscher (65) te vragen of hij wel eens met de vuist op tafel slaat. Hij is sinds 2004 een boegbeeld van de Philipsfabriek in Drachten, maar stelt zichzelf nadrukkelijk niet op de voorgrond: ,,Ik ben lid van het directieteam’’. Officieel is hij Director Industrial Projects & Facilities Philips Drachten, waar tweeduizend mensen werken.

Groot hart voor de regio

Vroeger was hij soms best wel een driftkikker, zeggen mensen in zijn omgeving. Maar hij is vooral een echte Noorderling, nuchter, bescheiden, vasthoudend. Met een groot hart voor deze regio. Daarom is hij ook een van de aanjagers (en voorzitter) van het Innovatiecluster Drachten, het netwerk van innovatieve hightechbedrijven in Noord-Nederland. ,,Het begon negen jaar geleden vanuit bezorgdheid. Zijn we in staat om toptalent dat hier opgroeit aan ons te binden? En dan bedoel ik niet alleen toptalent op academisch niveau, maar ook hbo’ers en vakmensen uit het mbo.’’

Het cluster telt nu achttien deelnemende bedrijven met 3800 werknemers. Daarvan zijn ruim 1450 direct betrokken bij research en ontwikkeling, van wie het grootste deel (650) logischerwijze werkt bij Philips, maar ook bij zeer innovatieve ondernemingen als Photonis (nachtkijkers), Delta Instruments (data-analyse melk en melkproducten) en Ventura (toegangsystemen voor bussen).

Het boeien en vasthouden van talenten is een bedrijfsbelang, maar wat Visscher betreft is de impact veel groter. Het is cruciaal voor de leefbaarheid in het Noorden. Voor een stevige economische basis zijn, in deze tijd van kenniseconomie en smart industries, hightechbedrijven een onmisbaar onderdeel. Ondernemingen die in staat zijn hun producten over de hele wereld af te zetten, in concurrentie met wie of wat dan ook. Die werk bieden aan hoogopgeleide en goed gekwalificeerde jonge mensen, die anders alleen maar zouden willen vertrekken uit een vergrijzende en verarmende regio.

Focus op productontwikkeling

Philips Drachten is allang niet meer de scheerapparenfabriek die het ooit was: een filiaalbedrijf met voornamelijk productiepersoneel. Het assortiment is flink verbreed, waarbij de focus veel meer is verschoven naar productontwikkeling. Bijna een op de drie werknemers is bezig met innovatie: naast de scheerapparaten en baardtrimmers ook haardrogers, epileerapparaten, stofzuigers, Senseo-koffiemachines en Wake-up Lights.

Zeker in crisistijden hing boven de Drachtster fabriek de afgelopen decennia geregeld een donkere wolk: verplaatst Philips het bedrijf naar een lagelonenland, waarbij China het vaakst werd genoemd. Die wolk zal er altijd blijven, zegt Visscher. Wakker ligt hij er niet van, maar het is wel een aansporing om permanent te streven naar verbetering. ,,Innovatie is daarbij een breed begrip. Het is natuurlijk fantastisch dat wij in Drachten al voorzagen dat er wereldwijd steeds meer mannen met baarden zouden rondlopen. De speciale trimmer, OneBlade, die Philips Drachten ontwikkelde, is een internationaal succes. Maar ook hele kleine verbeteringen in het productieproces zijn van belang. Met elke week een stapje kom je ook verder.’’

En misschien slaan ze bij Philips’ ontwikkelcampus NatLab in Eindhoven wat harder op de trom om de wereld te laten weten wat voor uitvindingen daar allemaal worden gedaan - de vestiging in Drachten staat zeker op de radar bij de top van het concern. Afgelopen dinsdag liet bestuursvoorzitter Frans van Houten zich uitgebreid informeren in Drachten.

Spannend is zo’n bezoek zeker, want de chef van een wereldwijd opererend concern komt misschien eens in de paar jaar langs. Dan is het zaak de aandacht te vestigen op de goede ontwikkelingen en vooral ook de koers voor de komende jaren te bespreken.

loading  

,,Op zo’n dag zorg je natuurlijk dat het bedrijf er goed bij ligt. Het gras wordt even extra gemaaid, er staat een vers bloemetje op tafel. En ik vind het van belang dat de mensen op de vloer zelf in gesprek gaan. Maar dan moeten ze wel goed voorbereid zijn. En als ik dan vooraf kijk naar een presentatie die volgens mij niet boeiend genoeg is, dan zeg ik: joh, ik val in slaap bij dit verhaal. Maar ik zeg er meteen bij hoe het volgens mij beter kan.’’

Health tech

Philips draait als concern prima, ,,maar we zijn wel bezig ons opnieuw uit te vinden’’, zegt Visscher. De gloeilampen zijn allang weg, radio’s en televisies zijn ook niet meer de apparaten die Philips maakt. Groei wordt vooral verwacht van health tech : geavanceerde apparatuur voor ziekenhuizen wereldwijd. ,,Wij als Philips Drachten, als management, willen daar ook graag aan bijdragen’’. Het gaat dan ook om de combinatie van big data met producten en diensten.

Drachten zou bij voorbeeld ook het servicecentrum kunnen zijn voor ondersteuning van allerlei producten. Visscher lacht en klopt op de houten tafel: ,,We hebben natuurlijk heel weinig klachten over onze producten. Maar als er een klacht komt, wil je dat snel oplossen. En in de topmodellen van onze scheerapparaten hebben we een QR-code in de kap verwerkt. Als er dan iets stuk is, kunnen we aan de hand van die code zien op welke machine dat onderdeel is gemaakt, wanneer, wat de instellingen waren et cetera. Dat is erg interessante informatie.’’ Smullen, vindt Visscher dat. ,,Eigenlijk heb ik met al die mooie techniek en innovatie om me heen bij Philips altijd het gevoel gehad dat ik in een snoepwinkel werkte.’’

Dat de denkkracht voor deze ontwikkelingen plaatsvindt in bedrijven als Philips en de partners in het Innovatiecluster, is lang verborgen gebleven. ,,Dat ligt natuurlijk ook aan ons. Deze bedrijven zijn allemaal grijze schoenendozen op een industrieterrein. Wij moeten de wereld ook binnenhalen om te laten zien wat er allemaal gebeurt.’’ Inmiddels gaan zo’n 14.000 studenten jaarlijks ‘op safari’ om te ontdekken wat er in die schoenendozen gebeurt. ,,En we hebben een girls day , we hebben het project EduRobotics gedaan waarbij elke basisschool een robot kreeg. Het gaat niet vanzelf, maar ik denk wel dat er nu iets moois staat.’’

Tijd om dag te zeggen dus. Tijd om te klussen in huis, of bij een van zijn vijf kinderen. ,,Of niets doen. Dan bedoel ik een boek lezen. Een detective, of het boek van Jan Timmer over Philips, verplichte kost. Ik ben toch wel een beetje een Philipsmannetje.’’

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct