Het kabinet regelt gul een noodsteunpakket van 3,4 miljard euro voor KLM, maar een structurele loonsverhoging voor de medewerkers in de zorg zit er niet in.

Klappen en lappen

Het kabinet regelt gul een noodsteunpakket van 3,4 miljard euro voor KLM, maar een structurele loonsverhoging voor de medewerkers in de zorg zit er niet in. Foto: ERIK S. LESSER

Het kabinet regelt gul een noodsteunpakket van 3,4 miljard euro voor KLM, maar een structurele loonsverhoging voor de medewerkers in de zorg zit er niet in. Een motie van de oppositie die daartoe opriep, haalde het net niet in de Tweede Kamer. Het zorgpersoneel moet het doen met een eenmalige bonus van 1000 euro. Het leidde in de sector tot cynische reacties en nogmaals de oproep: niet klappen, maar lappen.

Ten opzichte van KLM is die opstelling niet helemaal fair. Het is een fiks bedrag 3,4 miljard euro, maar KLM krijgt dat geld niet handje contantje. Het gaat om leningen waar het rijk weliswaar grotendeels garant voor staat maar waar de luchtvaartmaatschappij wel gewoon rente over moet betalen. Daarnaast moet KLM fors snijden in de kosten, maar liefst 15 procent. Zo zullen werknemers die minstens drie keer modaal verdienen, ten minste 20 procent van hun loon moeten inleveren.

Dat neemt niet weg dat de zorg met problemen kampt die schreeuwen om een oplossing. De sector zit in een negatieve spiraal van hoge werkdruk, hoog ziekteverzuim, achterblijvende salarissen en een groot verloop van zorgpersoneel.

Tegelijkertijd is het ook te begrijpen dat de overheid niet zit te wachten op een onbeheersbare groei van de zorguitgaven. Want die blijven maar stijgen, zo concludeerde econoom Mathijs Bouman onlangs in het Financieele Dagblad : van 5,7 procent van het bbp (bruto binnenlands product) begin deze eeuw naar zo’n 9,4 procent op dit moment.

Intern geregeld

Hogere salarissen en meer handen aan het bed zullen dus deels ook intern geregeld moeten worden. Het goede nieuws is: er is nog veel winst in de zorg te behalen. Bestuursvoorzitter Marian Kaljouw van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) stelde onlangs in NRC Handelsblad dat er veel geld verloren gaat aan onzinnige zorg. Ze concludeert dat de zorg te veel een verdienmodel is geworden. Medici worden geprikkeld om productie te draaien omdat ze per verrichting betaald krijgen. Hardop stelt ze zich de vraag of het niet verstandiger is om de medisch specialisten in loondienst te nemen.

Niet alleen de zorgautoriteit hekelt de onzinnige zorg, ook een groep van ruim duizend artsen roert het punt aan in hun manifest ‘Het roer moet nu om in de hele zorg’. Daarnaast eist de groep geen woorden maar daden bij de aanpak van de bureaucratie. Ook daar is veel te winnen. Zorgverleners zijn tot zo’n 40 procent (!) van hun tijd doende met administratie. Er moet, vinden ze, een wettelijke norm komen dat dit niet meer dan 20 procent mag zijn.

Al deze ideeën, voorstellen en tips om te komen tot een efficiëntere zorg verdienen het om onderzocht te worden. Zodat we naast klappen ook nog extra kunnen lappen voor de zorgmedewerkers.

commentaar@lc.nl


Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 4,99 per maand. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct