Jorritsma: geen extra trein Leeuwarden-Zwolle 'onacceptabel'

ANP

Het provinciebestuur houdt de druk op de ketel bij de NS: er moet volgend jaar echt een vierde trein per uur rijden tussen Leeuwarden en Zwolle.

Commissaris van de koning John Jorritsma stelt in een brief aan het spoorbedrijf ‘geschokt’ te zijn dat er in 2017 nog geen extra treinen - de zogenoemde vierde trein - gaan rijden tussen Leeuwarden en Zwolle. Wachten tot 2018 vindt hij ‘onacceptabel’. De NS heeft aangegeven niet genoeg of niet de juiste treinstellen beschikbaar te hebben.

Volgens de provincie is de inzet van dieseltreinen, die eventueel te leasen zijn bij bijvoorbeeld Arriva, een goede tijdelijke oplossing voor volgend jaar. Het provinciebestuur verwacht uiterlijk 13 september, als er weer een spoorvergadering is, een ‘werkbare oplossing’ van de NS.

Momenteel rijdt er tussen Leeuwarden en Zwolle maar één snelle trein per uur per rijrichting. Deze stopt alleen in Heerenveen en Steenwijk. Een tweede trein vanuit Leeuwarden stopt op elk Fries station en rijdt door tot Zwolle. Een derde trein houdt ook overal halt, maar rijdt slechts tot Meppel. Hier kunnen reizigers overstappen.

De bedoeling was dat de NS vanaf 11 december 2016, als de dienstregeling voor 2017 ingaat, een vierde trein zou inzetten; een snelle trein. Dit is eind 2012 zo afgesproken met de provincie, die hieraan gaat meebetalen.

Bij vier treinen per uur zou er te weinig stroom (spanning) kunnen zijn. Onder voorwaarden kan dit echter wel, aldus spoorbeheerder ProRail. Arriva zegt in 2012 al te hebben voorgesteld om ook andere vervoerders dan de NS te laten rijden. Het Heerenveense bedrijf geeft aan nog altijd te willen helpen, ‘zodat de reiziger wél krijgt wat beloofd is’.