Icon Yachts wil drijvende scheepsbouwhal in Harlingen

FOTO LC

Superjachtbouwwerf Icon Yachts in Harlingen wil een 130 meter lange drijvende scheepsbouwhal bouwen in de Industriehaven naast het bedrijf.

Directeur Jen Wartena presenteerde het plan hiervoor deze week bij adviescommissie Hûs en Hiem. Die reageerde overwegend positief, maar wil de uitwerking van materialen en kleurgebruik nog wel apart beoordelen.

Weer en wind

Icon Yachts concentreert zich de laatste jaren op onderhoud, inbouw en renovatie van superjachten uit de hele wereld. De zaken gaan goed: in het droogdok, maar ook langs de kade ernaast ligt het vaak vol met super-de-luxe schepen, die hier onder handen worden genomen door een groot aantal scheepsbouwlieden.

Het natte weer in Friesland is niet voor alle scheepseigenaren aantrekkelijk, zegt Wartena. Ze vinden het geen prettig idee dat hun schip open en bloot aan de kade ligt, in weer en wind. Daarom mijmert het bedrijf al anderhalf jaar over de bouw van een drijvende loods. De plannen zijn inmiddels ver uitgewerkt.

Drijvend gebouw

Aan Hûs en Hiem presenteerde Wartena een bijna 32 meter hoog drijvend bouwwerk, waarvan de bovenzijde doet denken aan een romneyloods. ,,Met een rond dak heeft het gebouw minder windbelasting.’’ De loods blijft op zijn plek dankzij een bevestiging aan drijvende steigers.

Voordeel van het drijvende systeem is dat het moeiteloos meebeweegt met eb en vloed, want de Industriehaven staat in rechtstreeks contact met de Waddenzee. ,,We denken aan een lengte van 130 meter’’, zegt Wartena. Schepen tot 26 meter hoogte kunnen er binnenvaren, waarna de loods meteen wordt afgesloten met een grote deur.

menu