Een simpel opvouwbaar kaartje met grote impact. Dankzij de Hulpkaart durft Alexandra alleen op pad en bezoekt ze weer hulpverleners. MEE Friesland wil de kaart na een proefjaar breed bekendmaken in de provincie.

De smartphone blijft nog wel eens thuis, maar de Hulpkaart die tussen de bankpas en de OV-kaart in het hoesje steekt, gaat altijd mee. ,,Ik loop ervoor terug als ik hem vergeten ben. Deze kaart geeft me een groter gevoel van veiligheid. Iets wat ik nooit heb gehad.”

Aan Alexandra (48) is aan de buitenkant niet te zien waar ze mee kampt. Ze kan heel raar gedrag vertonen. Dit komt doordat de vrouw uit een plaats in Noardeast-Fryslân in haar vroege jeugd is misbruikt en mishandeld. Ze heeft een post traumatische stress stoornis en een dissociatieve identiteitsstoornis. Dat valt te lezen op haar Hulpkaart, ze benoemt het zelf niet. ,,Dat durf ik niet.”

Op de kaart staat dat Alexandra soms dingen vertelt die bij vroeger horen en niet bij het heden en dat ze vreemde bewegingen maakt. Er staat ook op wat er van binnen kan spelen bij Alexandra, die altijd angstig is voor contact en anderen. ,,Daar kan veel onrust en verwardheid zijn.”

Het belangrijkste op de kaart is echter de mededeling dat er direct contact met haar man opgenomen moet worden als ze vastloopt, om escalatie te voorkomen. ,,Ik durfde nergens meer heen. Stel dat er in de bus iets is met mijn kaartje, dan kan ik daar niet mee omgaan.” Lachend: ,,Nu kunnen ze mijn man bellen.”

Alleen al die mogelijkheid geeft Alexandra rust en vertrouwen om er op uit te gaan. Zo gaat ze weer met de bus naar de ggz in Leeuwarden. Ze heeft de Hulpkaart tot nu toe alleen bij artsen gebruikt. Dan hoeft ze niet elke keer haar geschiedenis uit te leggen. ,,Het helpt ook in de bejegening. Dit geeft meer zachtheid in de reactie.” Het is een aardige lap tekst waar de hulpverleners doorheen moeten, beseft Alexandra. ,,Sommigen lezen het niet helemaal uit, maar dit is zoals ik het graag verteld zie.” Alexandra beleefde vorig jaar een ernstige crisis en was op zoek naar de in de zorgverlening al langer gangbare crisiskaart. ,,Dit werkt beter voor mij. Anders geef je mensen het idee dat je in crisis zit, en willen ze te grote stappen nemen.”

Alexandra was een zorgmijder, maar krijgt door de hulpkaart de grip en regie over haar leven terug, merkt ze. Zo kondigde haar hulpverlener onlangs een maand vakantie aan. ,,Nu pak ik daarvoor ook de kaart erbij. Ik heb in de tussentijd wél hulp nodig, dat durf ik niet te zeggen.”

De naam Alexandra is gefingeerd.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct