Chefkok Peter Zijlstra van Fire verkoopt nu snert en hutspot aan zijn gasten.

Van picknickmand tot glühwein to go: horeca haalt alles uit de kast

Chefkok Peter Zijlstra van Fire verkoopt nu snert en hutspot aan zijn gasten. FOTO LC/INES JONKER

Van lunchbox en picknickmand tot glühwein to go en afhaalmenu: de horeca haalt alles uit de kast om toch nog iets te verdienen in coronatijd. ,,Het is een druppel op de gloeiende plaat, maar anders raak je je klanten kwijt.’’

Daar gaan we weer, zullen veel horecaondernemers vorige week gedacht hebben, toen definitief bekend werd dat ze voor minimaal vier weken dicht moesten. Opvallend snel schakelden sommigen van hen over op afhaal en bezorgen.

,,We waren natuurlijk wat beter voorbereid dan in het voorjaar. Toen wisten we absoluut niet wat ons te wachten stond. Nu helaas wel’’, zegt voorzitter Corné van de Erve van Koninklijke Horeca Friesland. Van de Erve constateert dat enerzijds de vermoeidheid toeslaat bij café-eigenaren en restauranthouders en dat ze anderzijds van alles proberen te bedenken om toch nog wat omzet te halen.

'Je kan bij de pakken gaan neerzitten of proberen er wat van te maken'

Zoals bijvoorbeeld Peter Zijlstra, chef-kok bij grand café Fire aan de Leeuwarder Nieuwestad. ,,We zijn meteen woensdag plannen gaan smeden. Je kan bij de pakken gaan neerzitten of proberen er wat van te maken. Wij kiezen voor het laatste.’’

Het resultaat is een houten kraam voor de gevel waar voorbijgangers onder meer koffie en glühwein kunnen kopen of snert of hutspot om thuis op te warmen. Volgens Zijlstra is de straatverkoop een succes. ,,Het wordt heel erg gewaardeerd door de vaste gasten.’’ Qua omzet is het een ,,druppel op de gloeiende plaat’’, ,,maar als je niks doet ben je het contact met je gasten ook kwijt. En dit kan nog wel tot januari duren.’’

Even verderop, om de hoek bij Stek, heeft Fleur Bonenberg het met haar collega’s best druk om alle bestellingen op te nemen en klaar te maken voor bezorging. Bij het luik kunnen american pancakes , wraps en tosti’s afgehaald worden. ,,Door het weer is het nu wat minder druk bij het luik dan in het voorjaar, maar gelukkig kunnen we dit nog doen.’’

loading

Ook etablissementen die het voornamelijk van recreanten en toeristen moeten hebben, blijken creatief in het bedenken van andere ‘verdienmodellen’. Zo bedacht de Blokhut in speelbos Sparjebird bij Hemrik een lunchbox met sandwich en brownies, die wandelaars in het bos kunnen opeten. Het loopt goed, vertelt Tjeerd Elzinga. ,,Mensen willen er toch even uit.’’

Paviljoen De Leyen in Rottevalle komt met een wekelijks wisselend familiemenu, onder het motto ‘De Leyen keeps rolling’, en de Pannekoektrein in Marrum brainstormde een pannenkoeken-drive-in: telefonisch de bestelling doorgeven en daarna met de auto ophalen.

Eilandgasten en strandwandelaars

Op de eilanden, waar de horeca vooral afhankelijk is van toeristen en de sluiting midden in de herfstvakantie viel, boden veel zaken al snel een afhaalmenu. Zelfs het Heartbreak Hotel, het meest oostelijk gelegen strandpaviljoen op Terschelling. Het trekt vooral strandwandelaars die een kop koffie, hamburger of kipnuggets komen halen, om die vervolgens op het strand te nuttigen.

loading

Het westelijker gelegen paviljoen De Branding besloot de deuren dit keer gesloten te houden. ,,In het voorjaar hebben we het geprobeerd met afhaalmaaltijden, maar dat werkte niet. En nu met kou en regen al helemaal niet. Mensen halen het wel in het dorp”, meldt eigenaar Guus van Dieren.

Koffiebar Leut op Vlieland vult picknickmanden met allerlei lekkers dat eilandgasten op het strand of in hun huisje kunnen oppeuzelen.

loading

Sommige zaken pakken het nog rigoureuzer aan. Zo hebben de tafels bij restaurant Proefverlof in Leeuwarden plaatsgemaakt voor een toonbank. De eigenaren van het restaurant in de Blokhuispoort, Eindeloos en Roast hebben de handen ineengeslagen en zijn een ‘versmarkt’ begonnen ‘om zo samen door de crisis te komen’. Via internet kunnen klanten verse maaltijden bestellen en ophalen of laten bezorgen. Daarnaast hebben de ondernemers kerstpakketten samengesteld met producten en bonnen van de restaurants.

'Als corona straks voorbij is, gebruik ik mijn foodtrucks als extraatje'

Camiël Valladares is een van de vele zzp’ers in de horeca. Anderhalf jaar geleden richtte hij zijn bedrijf Señor Churro op. Met twee foodtrucks ging hij festivals af. ,,En toen kwam corona en werd mijn agenda voor het hele jaar leeg geveegd.’’ Maar de Spaanse kok herpakte zich en besloot het roer om te gooien. Nu bereidt hij paella die hij bij de klanten thuis bezorgt, mét een playlist van Spaanse muziek. ,,En ik ben druk aan het verbouwen, over een paar weken open ik mijn afhaalrestaurant. Als corona straks voorbij is, gebruik ik mijn foodtrucks als extraatje.’’

Ondanks alle initiatieven die in de sector worden ontplooid, is horeca-voorzitter Van de Erve niet optimistisch. ,,Ik hoor van collega’s dat de omzet van afhalen en bezorgen nu minder is dan in het voorjaar. Misschien komt het door het weer, we zitten met zijn allen thuis, of door de gewenning. Uiteindelijk zitten mensen toch het liefst in een restaurant.’’

‘Huiskamer van de samenleving’

De belangenvereniging, die duizend ondernemers vertegenwoordigt, had dinsdag eigenlijk zullen vergaderen over het ‘beleidsplan 2023’. Van de Erve: ,,Maar daar hebben we het amper over gehad. We hebben nu belangrijkere dingen aan het hoofd.’’ De komende tijd zullen veel horecazaken het loodje leggen, verwacht hij, en dat stemt hem somber.

,,De horeca is toch een beetje de huiskamer van de samenleving. Het wordt nog een uitdaging om toeristen te trekken als er in veel plaatsen niks te eten en te drinken is. Ik ben benieuwd hoe de overheid dat straks gaat oplossen.’’

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct