Honderd ondernemers in Zuidoost-Friesland staan deze zomer voor een uitdaging: 250 reviews per persoon binnenhalen

Vaartoerisme op de Turfroute bij Fochteloo. FOTO RENS HOOYENGA

Horeca- en logiesondernemers in Zuidoost-Friesland worden gestimuleerd om deze zomer massaal beoordelingen van hun gasten te vragen.

Zulke reviews - ook de negatieve - zijn nuttig voor de ondernemers zelf maar ook voor de hele streek, verwacht TRZF, de stichting die het toerisme in de Zuidoosthoek bevordert. Het doel is om honderd ondernemers met hulp van workshops zover te krijgen dat ze deze zomer ieder zo’n 250 reviews binnenhalen. Dat moet zorgen voor een ‘olievlek’ op Google en boekingssites, waar de hele regio van profiteert.

‘Gratis reclame’

Gastheren en -vrouwen die de reviews al hebben omarmd, willen nooit meer anders, vertelden ze maandag op een online seminar van de regioclub. ,,Je bent online beter vindbaar, bij betere reviews eindig je hoger op Google”, merkt de Texelse hotelondernemer Bouke Weber. ,,Het is gratis reclame en het levert geld op. Welke Nederlander kan daartegen zijn?”

Bij Lauswolt in Beetsterzwaag stroopt een computerprogramma ‘s nachts ,,het hele internet” af naar beoordelingen die klanten over het luxehotel achterlaten, zegt directeur Marc van Gulick. ,,We nemen die mee in ons stafoverleg. In review-land tel je onder een 8 eigenlijk niet mee. Wij hebben als doel 9-plus: daar maken we met de afdelingshoofden ook afspraken over.”

Klacht oplossen

Een slechte beoordeling geeft al een beeld van wat beter kan, maar de hoteliers nemen ook altijd contact op met de afzender om de klacht op te lossen. Weber: ,,Daardoor zijn het soms later nog goede gasten geworden, die vaker terugkwamen.” Van Gulick: ,,Van zo iemand kan je nog een echte fan maken.”

Ook kleinere ondernemers kunnen er niet langer omheen, vindt Bianca Veenstra (B&B bij Heerenveen). ,,Het kost tijd, maar je kunt niet meer zonder.” Elke klacht belt ze na. ,,Ik vind het echt leuk, het houdt je ook scherp.” Campinghouder Jan Willem Russchen (De Wâldsang, Bakkeveen) maakt al goede sier met een beoordelingen-award van vakantiesite Zoover. ,,Als we stijgen in de reviews, zijn onze medewerkers gewoon trots.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
Toerisme