Hoe ontstonden de ringen rond de F-35?

Bovenstaand beeld van een F-35 die zaterdag tijdens de Luchtmachtdagen door twee ringen van rook lijkt te vliegen, was overal te zien. Maar wat zijn die ringen eigenlijk?

De weerdienst van de Luchtmacht legt het uit met een filmpje op Twitter. De 'rook' ontstaat als twee factoren samen komen: warm vochtig weer en hoge snelheid.

Doordat het vliegtuig zaterdag tegen de geluidsbarrière aanvloog, werden de geluidsgolven aan de voorkant van het vliegtuig samengedrukt. In de vorm van een kegel plooiden de golven zich om het vliegtuig heen. De golven slaan naar achteren, waardoor condensatie optreedt. Warme vochtige lucht koelt razendsnel af tot ontelbaar veel druppeltjes water die wolken vormen.

Dit proces, adiabatische expansie genoemd, vond alleen plaats op plekken waar het vliegtuig daadwerkelijk door de geluidsbarrière ging, waardoor het lijkt alsof er ringen ontstaan bij onder andere de vleugels.

Het effect komt vaker voor, zo meldt lezer Hans Efde. Het is onder andere te zien bij de vleugeltippen van Jumbojets die op een bewolkte dag op Schiphol landen. Efde: ,,De slierten die je dan ziet, is mist in de lage druk wervelingen die van de vleugel afkomen."

Omdat de F-35 slechts deels door de geluidsbarrière ging, was er geen harde knal te horen. Dit was onlangs nog wel het geval bij twee F-16's die uitrukten voor een zogeheten Quick Reaction Alert.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement