Hoe komt een gloednieuwe F-35 zonder kerosine te zitten?

De rondvlucht van de F-35 boven Nederland werd ingekort omdat de kerosine opraakte. Dat klinkt vreemder dan het is, zegt Defensie-voorlichter Sidney Plankman.

Was er dinsdag echt te weinig kerosine voor een rondje over Nederland?

,,Ja dat klopt. En we tanken in Nederland niet boven land. Dus na twee uur en een kwartier vliegen is het toestel weer geland.’’

Elke vlucht van de F-35 wordt zorgvuldig gepland. Hij kwam zelfs de oceaan over. Hoe kan dan nu de kerosine bijna op zijn?

,,Voordat hij opsteeg, heeft hij in Leeuwarden lang op de grond staan draaien, daar is veel meer peut bij verbrand dan gepland. En je moet beseffen dat dit geen gewone vlucht was, maar een fotovlucht, de fotograaf vloog mee in de dual-seat (een F-16 met een extra zitplaats, red.). Die foto’s moeten gelukt zijn, dus een aantal keren moest het opnieuw. Boven Amsterdam moest er nog een rondje gemaakt worden. Daardoor lukte het niet het laatste stuk boven Texel en Vlieland af te maken.’’

Het maakt een rare indruk.

,,We krijgen er ook wel kritische reacties op, net als vorige week toen het niet doorging. Mensen beseffen niet dat er heel wat bij komt kijken, maar 80, 90 procent van de reacties is positief. Twee uur en een kwartier is lang, zelfs in Limburg hebben ze hem kunnen zien en dat kost een hoop peut. Gisteren is het toestel alsnog over Texel en Vlieland gevlogen, maar dat was geen fotovlucht.’’

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement