Foto LC

Hoe een afluisteraffaire in de Achmeatoren bij de rechter eindigde

Foto LC

Twee uitzendkrachten van Randstad waarschuwden voor een datalek bij verzekeraar Achmea in Leeuwarden. Prompt werd hun contract niet verlengd.

Zelf zien de beide mannen een verband tussen hun waarschuwing en het ontslag dat er op volgde. Ze werkten sinds 2016 als schadeadviseur op het klantencontactcentrum van verzekeraar Achmea in Leeuwarden. Particulieren kunnen er terecht met vragen over hun schadeverzekering.

Detacheerder Randstad vulde een complete verdieping in de Achmeatoren. Twee jaar geleden werkten daar nog 28 callcentermedewerkers op detacheringsbasis.

Om te controleren of ze hun werk wel goed deden, luisterden managers van zowel Randstad als Achmea hun telefoongesprekken af. Ook het mailverkeer en de chatgesprekken met collega’s en klanten werd gecontroleerd.

Klokkenluiders op straat

Volgens de twee dissidenten was die werkwijze in strijd met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), die in het voorjaar van 2018 van kracht was geworden. Ze trokken bij hun leidinggevenden aan de bel, maar die reageerden helemaal niet op hun meldingen.

Wat er wel gebeurde was dat de ‘klokkenluiders’ op straat belandden. Een van de twee, een 25-jarige inwoner van Leeuwarden, kreeg van Randstad te horen dat zijn contract per 1 oktober niet zou worden verlengd. Hij zou niet goed functioneren en wordt zelfs beschuldigd van fraude.

De callcentermedewerker neemt daar geen genoegen mee. Voor de kantonrechter eiste hij deze week dat Randstad hem zes maandsalarissen en nog eens 10.000 euro aan compensatie betaald.

Over het vermeende disfunctioneren zegt advocaat Anton Avedissian: ,,Hoe is het dan mogelijk dat daar in zijn personeelsdossier niks van te vinden is?’’ De raadsman benadrukt dat zijn cliënt altijd een integer medewerker is geweest.

Onveilige werkomgeving

Volgens Avedissian is er sprake van een onveilige werkomgeving bij Randstad en Achmea. ,,Zeven maanden later is de impact nog altijd groot’’, zegt de jurist. ,,Tot op de dag van vandaag gaat mijn cliënt gebukt onder de psychische gevolgen.’’

Randstad valt weinig te verwijten, meent advocaat Jacqueline Caro. Ze wijst er op dat het personeel vanaf dag één wist dat het om een tijdelijke klus ging. Het callcenter wordt inmiddels weer bemand door personeel van Achmea zelf.

Om de kwaliteit te kunnen waarborgen, wordt de communicatie van medewerkers inderdaad afgeluisterd, bekent Caro. ,,Maar hij wist heel goed in welke weken gesprekken werden opgenomen.’’

Frauduleus handelen

De raadsvrouw stelt dat de schadeadviseur vaak te laat op zijn werk kwam. De kwaliteit van zijn adviezen zou bovendien onder de maat zijn en zijn klantcontacten duurden te lang.

Daarnaast zou de Leeuwarder frauduleus hebben gehandeld door interne stukken mee naar huis te nemen. Waarom hij dat gedaan had?, vraagt rechter Lysbeth Sneek-Zwart.

Achmea weigerde de bewijsstukken voor zijn zaak te leveren, legt de ontslagen werknemer uit. ,,Omdat ik bang was, heb ik gemeend me voor te moeten bereiden op het ergste. Ik had te maken met bedrijven die niet schromen om medewerkers te slopen.’’

Advocaat Caro reageert onmiddellijk. ,,Randstad zit niet zo in elkaar’’, benadrukt ze. ,,Het zou niet goed zijn als de grootste uitzendorganisatie van Nederland deze reputatie zou hebben.’’

‘Ik slaap slecht’

De werknemer, zich geëmotioneerd richtend tot de rechter: ,,Dit raakt mij allemaal heel hard. U moet beseffen dat ik een individu ben en dat Achmea en Randstad grote bedrijven zijn. Ik slaap slecht.’’

Vanwege zijn ADD kampt hij met nachtangst, waardoor hij soms nachtenlang wakker ligt. Dat die chronische aandoening meespeelde in zijn ontslag wordt nog altijd door Randstad ontkend.

Het College voor de Rechten van de Mens in Utrecht oordeelde eind december echter dat de uitzendorganisatie zich wel degelijk schuldig heeft gemaakt aan discriminatie.

Aangifte van smaad

,,Mijn cliënt heeft zijn leidinggevenden geattendeerd op een zwakte in de systemen van Achmea’’, zegt Avedissian. ,,Daarna zijn er allemaal pogingen gedaan hem in zijn eer en goede naam aan te tasten. Hij gaat maandag naar de politie om aangifte te doen van smaad.’’

,,Dit is echt niet wat we willen’’, bezweert een van de Randstad-managers. ,,We doen ons best om goed te doen.’’

‘Een zitting met veel emoties’

De kantonrechter kijkt het zaaltje nog eens in. ,,Dit is een zitting met veel emoties’’, concludeert Sneek-Zwart. ,,Ik kan me voorstellen dat het ook Randstad niet in de koude kleren is gaan zitten.’’

Of de partijen misschien niet tot een schikking kunnen komen, oppert de magistraat. ,,Dan houdt het daarmee ook op voor u.’’ De werknemer: ,,Dat is wel een fijne gedachte.’’

Tijdens de schorsing spreken de advocaten op de gang af hoe ze tot een regeling kunnen komen, zonder dat de rechter daar een vonnis voor hoeft te vellen. ,,Er moeten alleen nog wat puntjes op de i worden gezet’’, vertelt Caro. Na afloop van de zitting schudt de Randstad-manager zijn beide ex-werknemers bij wijze van afscheid de hand.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct