Het speelveld van Suksawat

Suksawat 2.0, de Leeuwarder website die nieuws met een rebels randje presenteert, gaat live. De nieuwe website gaat vandaag in de lucht, met een heuse launchparty.

Drie drijvende krachten heeft Suksawat. Zij zijn druk bezig het wiel opnieuw uit te vinden voor de nieuwswebsite. ,,Daar worden wel eens missers in gemaakt’’, geeft Liselotte Jaspers Focks (26), brand manager, ruiterlijk toe. Ze doelt op een column die zelfs voor Suksawat te pikant was. De reacties op sociale media waren ook niet mals: ‘Een pornoverhaal’, en ‘als je niets beters te melden hebt, meld dan niks’.

Eigenlijk had het feest in 2012 plaats moeten vinden, toen Suksawat werd opgericht. De website heeft ruim anderhalf jaar stilgelegen. Jacco de Boer is oprichter van Suksawat. Hij werd opgevolgd door Willem Groeneveld die ook de Groningse evenknie Sikkom moest onderhouden. Toen dit niet meer ging omdat het te druk werd, kwam Suksawat stil te liggen.

,,Een Groninger op een Leeuwarder site werkt gewoon niet’’, zegt Annemarie Lindeboom (27), redacteur van Suksawat. Zij is nu degene die de site van de meeste kopij voorziet. Ze is al ruim twee jaar actief voor de site, eerst als columniste en nu als redacteur.

,,Het is wel opvallend dat iedereen het heeft over de seksverhalen die wij publiceren’’, zegt Lindeboom. ,,We doen meer dan dat, we willen een objectieve nieuwswebsite zijn. Met een randje ja, we zijn er voornamelijk voor jongeren.’’

De dames beseffen wel dat er meer is in het studentenleven dan louter stappen, kroegen en seksverhalen. Ze willen in de toekomst de horizon verbreden. De doelgroep, jongeren tussen de 18 en 24 jaar, is vooral bezig met toekomst, studie en een baan. ,,Daarom hebben we partners als studentenverenigingen en -kranten, daar hebben we goed contact mee’’, zegt Lindeboom.

Volgens haar kan die samenwerking wel samengaan met het bedrijven van onafhankelijke journalistiek. ,,We publiceren wat we zelf willen, niet omdat een partner dat wil. We willen niet de zoveelste studentenkrant zijn. We willen spraakmakend zijn onder jongeren in Leeuwarden.’’

Om dat te bereiken houdt Suksawat onder andere brainstormsessies. De redacteuren gaan zitten met hun publiek om nieuwe ideeën te bedenken. Daarbij hebben ze een duidelijk doel voor ogen: dat mensen praten over wat er op Suksawat staat. Nu proberen ze uit wat scoort en wat niet, zegt Jaspers Focks. ,,Het bepalen van ons speelveld, daar zijn we vooral mee bezig.’’

www.suksawat.nl

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement