Het baggeren op Schiermonnikoog moet toch weer anders: de schepen lagen scheef

In de jachthaven van Schiermonnikoog kunnen minder jachten liggen dan voorheen.

Het baggeren van de jachthaven op Schiermonnikoog moet toch weer anders, want de schepen lagen er afgelopen zomer weer scheef.

Na veel onderzoek leek de gemeente begin januari de oplossing gevonden te hebben voor het baggervraagstuk van de jachthaven op Schiermonnikoog. Baggeren door middel van een ploegboot, die het slib losmaakt waarna het met afgaand tij de haven uitstroomt, moest het de komende jaren worden.

,,Maar niets is zo veranderlijk als de natuur en in dit geval het Wad’’, staat in een stuk van de gemeente. De natuurlijke omstandigheden zijn dusdanig veranderd dat de ploegbootmethode niet meer voldoet. Een geul van oost naar west vlak voor de ingang van de jachthaven wordt steeds smaller. Daardoor is de stroming in die geul minder en komt er meer zand en slib de haven binnen. Een natuurlijke ‘drempel’ die veel slib en zand tegenhield is verdwenen.

Bodem verhard

Ook is de bodem van de jachthaven verhard. Het slib is er in maart en april door de ploegboot uitgehaald, maar het zand blijft achter. Het zand is hard geworden en daardoor komen vooral kieljachten scheef te liggen. Hierdoor kunnen boten niet goed naast elkaar liggen en dat gaat ten koste van het aantal ligplaatsen. In plaats van 120 kunnen er zo’n 80 jachten aanleggen, wat leidt tot een verlies van ongeveer 30.000 euro aan inkomsten op jaarbasis.

Afgelopen zomer compenseerde het uitzonderlijk mooie weer de inkomstenderving grotendeels, maar het ligcomfort van de overgebleven boten gaat snel achteruit en ook de veiligheid komt in het geding. Schepen komen steeds schever te liggen en ook de drijvende steigers vallen vaker droog, wat schadelijk is voor de technische staat ervan. Als er niet gebaggerd wordt, verslechtert de situatie volgend jaar drastisch, aldus het college.

Cutterzuiger

Het voorstel is om het zand volgend jaar uit de jachthaven te laten verwijderen door middel van een cutterzuiger. De jachthaven zou daarmee op een diepte van 1,90 tot 2 meter moeten worden gebracht. Dit betekent dat er 20.000 kubieke meter zand en slib in het baggerdepot ten noorden van de jachthaven moet worden gestort. Daarna kan het baggeren weer drie jaar met de ploegboot uitgevoerd worden, aldus het college.

De raad besluit dinsdag of het gevraagde krediet van 70.500 euro beschikbaar gesteld wordt. Volgens het college kan dit bedrag uit de reserve toerisme komen, omdat de jachthaven vooral in gebruik is bij bezoekers van het eiland.

home
net-binnen
menu