Haags mea culpa: Lelylijn-rapport toch openbaar

De beoogde route van de Lelylijn.

In de loop van komende week maken kabinet, noordelijke provincies en VNO-NCW het haalbaarheidsonderzoek naar de kosten van de Lelylijn openbaar.

Het is de uitkomst van een pittig telefoongesprek, gisteren, tussen gedeputeerde Avine Fokkens en staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat.

Noord-Nederland stond dit weekeinde op de achterste benen omdat het kabinet het onderzoek inderhaast tot dit najaar in de la wilde houden. Dat was tegen de afspraak die de mede-opdrachtgevers van het rapport (Flevoland, Fryslân, Groningen, Drenthe en VNO-NCW) hadden gemaakt met de hoogste ambtenaar van het ministerie.

Misverstand?

Tijdens het telefoongesprek hield de staatssecretaris het op een misverstand. Fokkens: ,,Het heeft even geclasht. Prima zo. Maar daar wil ik niet in blijven hangen. We moeten nu samen vooruit.’’

Lees ook | Noorden woest: kabinet houdt gunstig Lelylijnrapport in de la

De gang van zaken leidde in Den Haag én in de Friese staten tot verwondering en tot politieke vragen. Fokkens is blij dat de kou nu voor de laatste Friese Statenvergadering van morgen uit de lucht is. Het rapport wordt vandaag besproken in het college van Gedeputeerde Staten.

Niet onvoordelig

De conclusies, die zaterdag via deze krant al deels uitlekten, zijn voor de voorstanders niet onvoordelig. De kosten van een nieuwe spoorlijn tussen Lelystad, Emmeloord, Heerenveen, Drachten en Groningen belopen tussen de 4,3 en 6,4 miljard euro. De geschatte tijdwinst is een halfuur. Van de Lelylijn zullen dagelijks zo’n 22.500 reizigers gebruikmaken. Een snelle buslijn biedt geen soelaas. Fokkens pleit er alvast voor om het project aan te dragen voor het WopkeWiebesfonds, het fonds van 50 miljard euro voor grote projecten waarover met Prinsjesdag meer duidelijk wordt.

Volgens de gedeputeerde gaat het weliswaar om een fors bedrag, maar zijn de voordelen navenant. De aanleg schept werkgelegenheid en als er een tweede toegangspoort van en naar Noord-Nederland wordt gecreëerd, ontlast dit de woningkrapte in de overvolle Randstad.

De initiatiefnemers hopen de Lelylijn deze zomer in de verkiezingsprogramma’s te krijgen van alle partijen die meedoen aan de Tweede Kamerverkiezingen van maart 2021.