Portret van Gerrit Rijpkema, fervent pastafarian (aanhanger van de Kerk van het vliegend Spaghettimonster). FOTO MARCEL VAN KAMMEN

Geloven met een gaatjespan op je hoofd

Portret van Gerrit Rijpkema, fervent pastafarian (aanhanger van de Kerk van het vliegend Spaghettimonster). FOTO MARCEL VAN KAMMEN

Een vergiet op, een piratenpak aan en een groot bord spaghetti voor je neus. Dat is het ideaalbeeld van mensen die in het vliegend Spaghettimonster geloven.

Gerrit Rijpkema (49) uit Stiens is een van hen. Hij is een fervent Pastafari, oftewel lid van de kerk van het Vliegend Spaghettimonster. En daar hoort een heilig hoofddeksel bij, om het opperwezen van pasta te eren. Geen tulband, hoofddoek of keppeltje, maar een pan met gaatjes. Vol trots laat Rijpkema zijn vergiet zien. Een stalen, want „dy binne it moaist’’.

Om het heilige hoofddeksel is de laatste tijd nogal wat te doen geweest. Op 7 juli spande de aartsbisschop van de Nederlandse ‘Spaghettimonsterkerk’ een rechtszaak aan tegen de gemeente Emmen. Gelovigen zouden volgens de Emmenaar altijd een vergiet moeten kunnen dragen, ook op de foto voor het rijbewijs, paspoort of identiteitskaart. De gemeente weigerde dat, terwijl een aanhanger uit Leiden wel met een vergiet op zijn hoofd op de officiële documenten staat. De rechter in Groningen buigt zich er nog over.

'Wêrom meist der wol mei in holdoekje op, en net mei in gatsjepanne?'

Rijpkema snapt er niks van. „Wêrom meist der wol mei in holdoekje op, en net mei in gatsjepanne?” Als zijn rijbewijs verlopen is, wil hij met zijn heilige hoofddeksel ook op de officiële papieren. „Mar ik tink dat Leeuwarderadeel it earst wegerje sil. We moatte earst de útspraak mar ofwachtsje.”

Het geloof in het Spaghettimonster komt overwaaien uit Amerika. Daar verzette de 24-jarige natuurkundige Bobby Henderson zich tegen het godsdienstonderwijs op openbare scholen. Als kritische parodie op andere religies bedacht hij het opperwezen van pasta, dat wordt bijgestaan door heilige piraten die natuurrampen kunnen voorkomen. „It slacht miskien nergens op”, zegt Rijpkema. „Mar dogge oare religys dat dan wol? By in protte streamingen is de frou minder as de man. Dat slacht ek nearne op.”

De Stienser werd lid van de Nederlandse aftakking in november 2015, een paar maanden voordat het genootschap het voor elkaar kreeg om zich als kerk te laten registreren bij de Kamer van Koophandel. „Guon ferklearje my foar gek. Mar just it absurde en de frijheid dêrfan sprekke my oan. By oare religys moast fan alles. En ik hâld fan spagetty.”

Gaatjespan te groot

Rijpkema schafte meteen een nieuw vergiet aan, dat hij overigens niet draagt op zijn werk. De gaatjespan die hij al in de keuken had staan, was te groot voor zijn hoofd.

Ook probeert hij, wanneer het kan, zo veel mogelijk op een piraat te lijken. „At ik te silen sil, doch ik myn piratepak oan”, vertelt de Stienser. „Ik haw dan ek in pirateflagge op myn sylboat.” Het logo van het spaghettimonster op zijn boot maakt het plaatje helemaal af.

Behalve het hoofddeksel en het piratenuiterlijk zijn – net als bij andere religies – rituelen belangrijk bij het ironische geloof. Zo is er de ‘ramendan’ (‘ramen’ is een Japans noedelgerecht), een maand in het jaar waarin Pastafari’s alleen pasta eten als de zon onder is.

Ook is er een hemel voor gelovigen. Rijpkema hoopt dat hij daar ooit naartoe gaat. „In dy himel hawwe se bierfulkanen en strippers”, zegt hij knipogend. „Wa wol dêr no net hinne?”

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 4,99 per maand. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct