Geen snoep, maar ontroerende verhalen tijdens kinderpelgrimage

Klaas Dankert en een paar van de kinderen vermaken zich opperbest tijdens de route. FOTO NIELS WESTRA

Twaalf basisscholen lieten de leerlingen van groep 7 en 8 proeven aan het pelgrimeren. De Korendrager uit Franeker liep als laatste de 7,4 kilometer.

Dertig kinderen getooid met een rugzak met wat eten en drinken gingen dinsdagmiddag vanuit de Groate Kerk in Sint Jacobiparochie in groepjes op pad voor een rondje door het buitengebied. De begeleiders hebben allemaal de echte pelgrimsroute gelopen, van Sint Jacobiparochie naar Santiago de Compostela in Spanje. Bij Klaas Dankert is dat te zien aan de Jakobsschelp die aan zijn rugzak bungelt.

Pelgrimeren

Eerst zijn de scholen bezocht door Agnes Dubelaar, die de jonge wandelaars bij de start ‘Buen Camino’ (goed pad) wenst. Zij heeft uitgelegd hoe lang pelgrimeren bestaat, dat de lange wandeling vroeger als straf afgelegd werd en nu door mensen die over de vragen van het leven na willen denken. Elk kind zoekt in de klas een steentje uit en schrijft daar wat op. Aan het eind worden alle steentjes verzameld in een grote schaal.

Bij de eerste stempelpost wijst Dorothé Voet de pelgrims op de Sint Jacobs appelboom. ,,Jullie lopen nu op het echte pelgrimspad, dat hier Jabikspaad wordt genoemd.’’ Dat Jabikspaad wordt in het kader van Culturele Hoofdstad dit jaar andersom gelopen. Tijdens Santiago aan het Wad is Sint Jacobiparochie niet het beginpunt, maar het eindpunt.

'Beste dag van de wereld'

Onderweg bespreken de begeleiders vragen als: ‘Wat is je beste eigenschap? Of: Als je een dag onzichtbaar zou zijn, dan zou je...?’ Daarom is dit heel anders dan de avondvierdaagse, vindt Liam Brouwer. ,,Je kan alles vragen en ontdekken wat het is. Bij de vierdaagse zijn we alleen maar aan het snoepen en kletsen.’’

Liam herdenkt haar tante, die op 33-jarige leeftijd overleed aan kanker, op haar steentje. Er staat: ‘Ik hou van je tante, ik mis je.’ Er zijn kinderen bij die tijdens de tocht pas echt met elkaar spreken, ook al zitten ze bij elkaar in de klas. Een van die kinderen schreef: ‘Dit was de beste dag van de wereld.’

menu