Taxichauffeurs onderweg naar de nieuwe mobiliteitscentrale Noord-Oost Friesland in Dokkum. FOTO MARCEL VAN KAMMEN

Friese taxichauffeurs doen beroep op politiek

Taxichauffeurs onderweg naar de nieuwe mobiliteitscentrale Noord-Oost Friesland in Dokkum. FOTO MARCEL VAN KAMMEN

Het werd een ongemakkelijke opening van de nieuwe mobiliteitscentrale, vrijdagmiddag in Dokkum. Taxichauffeurs kwamen protesteren, omdat hun banen naar Drenthe verdwijnen.

Dat is nou juist wat ze bij de aanbesteding van het leerlingen- en WMO-vervoer in Noordwest Friesland hadden willen voorkomen. Het behoud van werkgelegenheid in de regio was een zwaarwegend uitgangspunt. ,,Ik bin bliid dat we dit lûd hearre’’, zegt wethouder Pytsje de Graaf van Dongeradeel, als ze de stoet demonstranten vanuit het raam ziet aankomen. ,,Dit hat ús bedoeling noait west.’’

Grote onzekerheid

Vanuit de centrale in het groene Unive-gebouw in Dokkum regelt Connexxion vanaf 8 januari al het vervoer in de gemeenten Achtkarspelen, Dantumadiel, Dongeradeel, Kollumerland, Tytsjerksteradiel, Ferwerderadiel en Ameland. De Graaf heeft als voorzitter van het Mobiliteitsbureau de aanbesteding geleid.

De FNP-politica loopt naar beneden om de actievoerders toe te spreken, maar de chauffeurs (bijna allemaal werknemers van Taxi Waaksma in Kootstertille) lopen aan haar voorbij, de trappen op naar de mobiliteitscentrale. ,,Werk in onze regio, nu!’’, roepen ze.

De mensen kampen met grote onzekerheid. Ze moeten uiterlijk 2 januari beslissen of ze voor de nieuwe contractpartijen willen werken. Dat zijn in hun geval de zusterbedrijven VMNN en Dorenbos in Assen. Deze werkgevers hebben al aangegeven dat ze niet voor iedereen in Noordwest Friesland een rit kunnen garanderen.

Een onmogelijke vraag

Minke Jansma van FNV Taxi noteerde de namen van twaalf chauffeurs, die te horen hebben gekregen dat ze voortaan in Emmen of Assen moeten werken. Anderen vrezen hetzelfde lot, maar hebben daar nog geen duidelijkheid over gekregen. ,,Onze nachtmerrie is werkelijkheid geworden’’, vertelt Hennie Visser. Uitgerekend vlak voor de kerstdagen kregen zij en haar collega’s een onmogelijke vraag voorgelegd. Sommigen liggen al nachten wakker.

,,Weet u wat u van deze mensen vraagt’’, roept FNV’er Johan Kiel. ,,Het gaat allemaal over de ruggen van deze mensen.’’ De vakbondsman rekent uit wat zo’n nieuwe standplaats betekent voor een taxichauffeur. ,,Weet u wat deze man verdient? Hij moet straks 300 of 400 euro inleveren op zijn loon. Voor een taxichauffeur is dat geen optie.’’

,,Ik soe der hiel graach ynfloed op hawwe wolle’’, bekent wethouder De Graaf. ,,Mar wy binne hjir gjin partij yn.’’ Ze wijst op de aanbestedingsregel en zegt dat de bal nu bij het Sociaal Fonds Taxi ligt. Formeel heeft De Graaf ook een punt.

Den Haag

Operationeel manager Martin Vis van VMNN benadrukt dat zijn bedrijf zich aan de regels houdt. ,,Zoals je het hier ziet zijn het er heel veel’’, sust Vis al wijzend op de protesterende taximensen. ,,Maar het gaat maar om een beperkt aantal gevallen.’’

FNV’er Jansma beaamt dat in de zogenaamde OPOV-regeling (Overgang Personeel bij Overgang Vervoerscontract) niks staat over de werkplek. Pytsje de Graaf belooft dat ze dit onbedoelde neveneffect wil gaan aankaarten in Den Haag.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct