Online shoppen went niet: Friezen blijven na corona verknocht aan vertrouwde 'stenen' winkels

Elizabeth Bergsma zoekt een nieuwe outfit uit bij Upto Date in Drachten, Gerdien Lodewijk neemt haar de maat. Juist kleding kopen Friezen het liefst in de winkel, en niet online. FOTO JILMER POSTMA

Friezen geven zich na de coronacrisis niet definitief over aan online shoppen. Ze missen de gewone winkels en willen bepaalde producten nog steeds het liefst dáár kopen.

Ruim de helft van de Friezen die sinds het uitbreken van het virus vaker dingen online aanschaffen, verwacht dat ze dit minder gaan doen zodra de winkels weer volledig zijn geopend. Minder dan een derde (30 procent) zegt blijvend meer online te kopen.

Dit blijkt uit een representatief onderzoek van Enigma Research naar het winkelgedrag in coronatijd, gehouden onder 500 Friezen in alle leeftijdscategorieën. De helft van hen is tijdens de lockdown vaker uitgeweken naar webshops.

Daar werden dan vooral kleding, boeken en huishoudartikelen gekocht. Het bleek vaak een noodgedwongen keuze, want 70 procent van de ondervraagden geeft aan bijvoorbeeld kleding het liefst in de winkel te kopen. Dat geldt met name voor twintigers en zeventigplussers. Ook meubels en interieurartikelen kopen Friezen liever ‘in het echt’.

Gewend aan online shoppen?

De vraag of ze door de crisis gewend zijn geraakt aan online shoppen, beantwoordt twee derde van de ondervraagden negatief. Verschil tussen jong en oud is daarbij nauwelijks te zien. De meeste mensen zijn dan ook niet van plan om straks minder te winkelen dan voor de coronaperiode. Driekwart van de ondervraagden voelt zich medeverantwoordelijk voor het voortbestaan van de winkels in eigen stad of dorp en probeert die met klandizie te ondersteunen.

Het gewoon kunnen shoppen wordt door 68 procent van de Friezen erg gemist. Hoe jonger de ondervraagden, hoe meer dat gemis wordt gevoeld. Een nog grotere groep heeft aankopen uitgesteld tot winkelen op afspraak mogelijk werd of doet de aankoop pas wanneer de winkels helemaal open gaan. Voor een ruime meerderheid wordt winkelen ook pas echt gezellig zodra de horeca weer open mag.

Datalekken, nep-websites en oplichting

Dat laatste verbaast de Drachtster centrummanager Douwe van Drogen niets. ,,Winkelen gaat om de beleving en cafés en terrasjes horen echt bij die sfeer. Het verschil zie je nu de de winkelstraten. Wat daar nu mogelijk is, kan je echt geen funshoppen noemen.”

Aan het begin van de lockdown was Van Drogen even bang dat de Drachtster winkeliers een deel van hun vaste klanten definitief zouden kwijtraken aan de webshops, maar dat gevoel verdween vrij snel. ,,We horen veel in het nieuws over datalekken, nep-websites, oplichting. Mensen worden dat zat.” Negen van de tien Friezen in het Enigma-onderzoek geven aan dat ze de betrouwbaarheid van een webwinkel het belangrijkste vinden, meer nog dan lage prijzen of een snelle levertijd.

Winkelen op afspraak

Van corona-oplossingen als winkelen op afspraak of click en collect neemt het overgrote deel van de ondervraagden het liefst zo snel mogelijk afscheid. ,,Van die regels vind ik ook wel wat”, moppert Van Drogen. ,,Vier uur van tevoren een afspraak maken, wie zit daar nu op te wachten. Als een ondernemer niemand in de winkel heeft en een klant wil spontaan naar binnen, dan laat hij die klant binnen. Dat gebeurt overal, en geef die winkelier eens ongelijk.”

Voor modeverkoper Douwe Blom, voorman van de Drachtster winkeliersvereniging, zijn de uitkomsten herkenbaar. ,,We horen het hier terug in de zaak. Mensen zeggen zo blij te zijn dat ze weer even naar binnen mogen. Wat je wel merkt met winkelen op afspraak, is dat klanten zich verplicht voelen om iets te kopen. Dat gevoel proberen we weg te halen, we zijn al heel blij dat je komt.”

Belangrijke les

Een belangrijke les die Blom uit de lockdown haalde: in de fysieke winkel draait het om de beleving, maar online moet het even goed geregeld zijn. ,,Je kunt niet zonder goede webwinkel, die gedachte is bij mij alleen maar sterker geworden. En je moet ook daar dezelfde service bieden. We hadden eerst alleen actiezegels voor klanten in de winkel, straks hebben we ze ook voor klanten online.”

Gekochte kleding brengen Blom en zijn personeel nog steeds thuis langs. ,,Misschien blijven we dat in de toekomst binnen Drachten ook wel doen. Het is zo leuk, ik zie bekende klanten, mensen bieden koffie aan. Al is dat misschien niet helemaal de bedoeling.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
Coronavirus