Hoe zorg je dat de circulaire economie gemeengoed wordt? Tijl Couzy van Into the Great Wide Open gelooft dat kleine duwtjes wonderen doen.

Voor Couzy is het helder waarom Into the Great Wide Open, het festival op Vlieland dat hij mee oprichtte en waarvan hij de duurzaamheidscoördinator is, circulair moet zijn. ,,Ik vind dat je verantwoordelijk bent voor de wereld waarin je leeft. En dat betekent dat je dingen doet en bedenkt die daar binnen passen.’’

Maar ja, hoe doe je dat? Voor Couzy is het vooral continu kijken naar waar het festival in zijn duurzaamheidsambities kan verbeteren. ,,We hebben geen vast doel zoals ‘we willen in 2022 energie-neutraal zijn’. Nee, we proberen telkens naar een meer circulair punt te werken. Je kan het ook niet voorspellen. Toen we tien jaar geleden begonnen, stonden we er heel anders in dan nu.’’

Lag toen vooral de focus op het verduurzamen van het festival, de afgelopen jaren is dat verschoven naar de maatschappij als geheel. Met daarin Into the Great Wide Open en het daaruit voortgekomen Lab Vlieland als katalysator. ,,Wat kunnen wij doen om verandering in het denken van anderen te brengen?’’

Verduurzaming transport

Dit jaar stortte het festival zich op het verduurzamen van het transport. ,,Voor ons festival is 80 procent van de CO2-uitstoot daarvan afkomstig. Het is de boot die mensen naar het festival brengt en de bus die hen aflevert bij de haven. Maar het zijn ook de busjes die op het eiland rondrijden.’’

Van het totale brandstofgebruik heeft het festival dit jaar een kwart kunnen verduurzamen. Vooral door het gebruik van blauwe diesel, en dat is, als onderdeel van de kringloop van frituurolie, een belangrijk onderdeel in de circulaire economie. Alle aggregaten en auto’s die voor het festival nodig zijn op het eiland draaiden op blauwe diesel maar ook de festivalbussen die het publiek vanuit de Randstad naar de haven van Harlingen en weer terug reden. ,,De busmaatschappij zei eerst ‘dat is onmogelijk’. Maar uiteindelijk bleek er veel meer te kunnen dan gedacht.’’ Alleen Arriva en Doeksen kreeg Couzy niet zover. ,,Jammer, want dat had een groot verschil gemaakt. De boot is goed voor 30 procent van de totale uitstoot.’’

Gesleep

Couzy kreeg wel PostNL in beweging. Het postbedrijf bezorgde dit jaar voor het eerst bagage tot op het eiland. PostNL verzamelde het in de Randstad en bracht het naar Harlingen en de eilander bagagevervoerder Wietze de Boer nam het vanaf daar over. ,,Voor ons was dit project heel belangrijk. Want het gesleep met bagage was voor veel bezoekers de reden om niet met het openbaar vervoer te komen. Dat excuus hebben we nu weggenomen.’’ De service draaide dit jaar als pilot maar het verliep bijzonder goed. ,,Niemand is zijn koffer kwijtgeraakt.’’

Tegelijkertijd werkt het festival hard om de productie van afval tot een minimum te beperken. ,,Afval is eigenlijk grondstof die even de weg kwijt is.’’ Om het publiek dat te laten zien, was al het servies en bestek op het festivalterrein dit jaar te recyclen. Een grote composteermachine maakte er binnen 24 uur compost van die te koop was in de winkel. ,,Het laat heel duidelijk zien dat afval waarde heeft. Dat vind ik belangrijker dan mensen duurzaamheid op te dringen. Dat werkt niet.’’ En ook hier daagde hij anderen uit om over circulariteit na te denken. ,,Want je vraagt natuurlijk wel wat van de cateraars. Ook zij moesten op zoek naar andere materialen.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct