Eindelijk, het trekkerkenteken komt eraan

De discussie duurde vijftien jaar. Woensdag is het sluitstuk in de Tweede Kamer: trekkers krijgen een kentekenplaat. Onder zware dreiging van een Brusselse boete van 3 miljoen euro.

,,Wij kunnen dit heel goed uitleggen aan onze achterban’’, vertelt Jan Dijkema, voorman van Cumela, de branchevereniging van agrarische loonbedrijven. Dijkema zal woensdag in Den Haag op de publieke tribune plaatsnemen om dit historische moment mee te maken.

Want het ging beslist niet zonder slag of stoot. In praktisch ieder land in Europa hebben trekkers een kenteken. Behalve in Nederland. En omdat met name de PVV, CDA en de VVD helemaal geen zin hadden in die Brusselse plicht, werd de invoering jarenlang getraineerd.

Inmiddels hangt er een groot Zwaard van Damocles boven het hoofd van het kabinet. De Europese Commissie had een deadline opgelegd van 20 mei 2017. Als Nederland blijft weigeren legt Brussel een boete op van minstens 2,9 miljoen euro. Plus een dwangsom van maximaal 210.000 euro per dag.

Op de bon

Het ontbreken van die kenteken- en registratieplicht bezorgde het Openbaar Ministerie afgelopen jaar flinke hoofdbrekens. De politie kon boeren die tijdens protestacties de snelweg blokkeerden moeilijk op de bon slingeren.

Dijkema kent de discussie. ,,De teneur in Nederland is sinds de boerendemonstraties wat veranderd. De boeren konden toen lekker anoniem over de snelweg rijden. Het Openbaar Ministerie heeft daarmee wel een punt.’’

Het is in eigen land ook niet meer uit te leggen, denkt hij, dat een speed pedelec wel een kentekenplaat nodig heeft en een trekker niet. En dus zal er woensdag politiek gezien weinig weerstand zijn tegen invoering van die Europese plicht.

Grensproblemen

Er zijn in Nederland naar schatting 270.000 tractoren en nog eens 150.000 getrokken landbouwvoertuigen. Nederlandse boeren die heen en weer pendelen tussen Nederland en Duitsland of België kunnen momenteel een speciaal grenskenteken aanschaffen. Maar hoe lastig het huidige diffuse landenbeleid is, bleek afgelopen vrijdag.

Een groep boeren uit Noord-Nederland sloot zich aan bij een groot boerenprotest in Bremen. De kentekens op hun trekkers hadden ze ‘geleend’. In Bremen, waar vierduizend trekkers bijeen waren, werd die middag het gras van een dijk stuk gereden. Stadsbeheer en de Duitse politie kwamen in actie. Zij sloegen aan het filmen en noteerden kentekens. Om inbeslagname van hun trekkers te voorkomen besloten de noorderlingen tussen twee en drie uur versneld uit Bremen te vertrekken.

 

Die invoeringsdatum van 20 mei 2020 wordt niet gehaald. Waarschijnlijk gaat de kentekenplicht aan het einde van dit jaar in, met een uitloop tot 1 januari 2025. Komende dinsdag volgt de stemming in de Tweede Kamer, waarna de Eerste Kamer nog definitieve goedkeuring moet geven.

18 euro

De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) heeft voor de invoering zo’n negen maanden nodig, schrijft het kabinet. Eigenaren kunnen er straks voor 18 euro een kentekenplaat aanschaffen.

Dijkema: ,,In het verleden is er in de politiek flink geframed over die zogenaamd torenhoge kosten. Met name CDA’er Joop Atsma kon daar wat van, die had het dan over vier- of vijfhonderd euro. Maar inmiddels beseft iedere boer: waar hebben we het over? Inclusief de tenaamstelling is hij voor drie tientjes klaar.’’

Voertuigveiligheid en verkeersveiligheid zijn de belangrijkste redenen om trekkers genummerd op de weg te hebben. De trekkers en andere landbouwvoertuigen worden tegelijk apk-plichtig. Op het niet nakomen van de registratieplicht staat een boete van 380 euro.

De plicht geldt alleen voor boeren en loonbedrijven die met hun trekker de openbare weg op willen. Wie op zijn eigen erf blijft is vrijgesteld. En als die laatste categorie met de trekker een enkele keer naar de onderhoudsmonteur moet; voor dergelijke situaties komt er een speciaal handelaarskenteken op de markt.

Cumela, boerenorganisatie LTO Nederland en de Fedecom (de branchevereniging voor de mechanisatietechniek) zien een belangrijk winstpunt in de voorzegde verhoging van de maximumsnelheid voor snelle trekkers naar 40 kilometer per uur. Dat kan betekenen dat landbouwverkeer in veel meer plaatsen op rondwegen mag gaan rijden, in plaats van dwars door dorpskernen. ,,Zo ver mogelijk bij de fietsers vandaan. Dat willen wij het liefst.’’

[firstName], je hebt net een artikel gelezen! Nu je hier toch bent, vragen we graag je aandacht voor het volgende:

Je hebt op dit moment een gratis account. En dat is natuurlijk prima. Je hebt daarmee toegang tot een belangrijk deel van het nieuws dat onze 100+ journalisten elke dag brengen, maar je mist nu wel veel. Zo kan je niet onbeperkt onze verdiepende PREMIUM-artikelen lezen en heb je ook geen toegang tot onze digitale krant. Zonde natuurlijk! Daarom bieden we je graag een proefabonnement aan, zodat je kennis kan maken met alle interessante extra’s die je nu mist.

Onze PREMIUM-artikelen bieden verdieping van het nieuws. Ook de extra's van de Leeuwarder Courant vallen onder PREMIUM, zoals bijzondere columns en commentaren. Met trots gemaakt voor de lezers die willen weten hoe het écht zit. In tekst, foto en video leggen wij uit wat het nieuws betekent voor jou en jouw omgeving.

Bekijk proefabonnementen
Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement