Terschelling werkt aan een waterdicht systeem voor de inning van toeristenbelasting. Het huidige is omslachtig en oneerlijk. Jaarlijks blijft er 600.000 euro aan de strijkstok hangen.

In 2020 moet op Terschelling een systeem operationeel zijn waarmee de komende en gaande toerist door middel van een chipcard of app wordt gescand. Daarmee wordt de verblijfsduur op het eiland exact vastgelegd en wordt de gast naar rato aangeslagen. Voordat men het eiland weer kan verlaten moet het verschuldigde bedrag (nu 1,65 per nacht) en eventuele servicekosten via een betaalautomaat of digitaal zijn afgerekend. Terschelling volgt hiermee het voorbeeld van het Duitse Waddeneiland Norderney.

,,Uit de vervoergegevens van Rederij Doeksen en periodiek gastenonderzoek kunnen we redelijk goed inschatten hoeveel toeristen er hier overnachten”, zegt wethouder Jeltje Hoekstra. ,,Die cijfers stroken niet met de aangiften die logiesverstrekkers doen of de aanslagen die wij opleggen.” De gemeenteraad hamert er al jaren op dat er een beter systeem moet komen zonder dat er geld weglekt. Eerdere pogingen voor een Waddenbrede kaart mislukten.

Hoge kant

De geschatte 600.000 euro (op een totaalbedrag van 3,4 miljoen euro) die de gemeente jaarlijks misloopt, is volgens ingenieursbureau Sweco, dat het onderzoek uitvoert en de pilot voorbereidt, in een jaar terugverdiend. Het systeem leidt niet tot verhoging van de toeristenbelasting, mogelijk zelfs tot verlaging, mits de gemeenteraad daar mee in zou willen stemmen. Hoekstra noemt het geschatte bedrag overigens aan de hoge kant.

,,Wij staan hier niet negatief tegenover en willen graag meedenken”, zegt Rudy Herrema van Rederij Doeksen, ,,maar het moet wel leiden tot een verbetering voor de gast en het moet technisch realiseerbaar zijn. Twee keer door de controle is natuurlijk niet de bedoeling.”

De eilander VVV is niet tegen de invoering van de kaart ,,als het maar een uitgekiend product is waar de bezoekers en het eiland beide voordeel van hebben ’, aldus voorzitter Jürgen Gross uit Oosterend. ,,Een eerlijk systeem bij de heffing van toeristenbelasting, daar is niemand tegen’’, aldus Gross. ,,Maar de meeropbrengst voor de gemeente moet wel aan het toerisme ten goede komen. Dat kan door de infrastructuur te verbeteren of de belasting te verlagen.’’

Zorgen

Zorgen zijn er wel onder de logiesverstrekkers. En dan vooral over de jongeren die na hun eilandvakantie veelal platzak vertrekken. Campinghouder Geert van Dieren van de Appelhof: ,,Die jongeren gaan tot het gaatje, hebben geen cent meer te makken en dan moeten ze voor het hekje nog snel even 15 euro afrekenen. Dat geeft geheid vertraging bij het inschepen.’’

Hij erkent dat de huidige regeling de ondernemers veel voordeel heeft gebracht. ,,Ik heb er in het begin ook dik aan verdiend. Ik werd aangeslagen voor 150 gasten, terwijl het er later 1200 waren. Het zou mooi zijn voor de gemeente als het ze lukt, maar ze zijn er al vier jaar mee bezig.”

Wethouder Jeltje Hoekstra verwacht niet dat de gratis kaart veel weerstand zal oproepen en tot opstoppingen leidt. ,,De meeste gasten boeken de boot tegenwoordig toch al online en iedereen heeft een telefoon. Daar sluit het naadloos op aan.” De kaart moet de bezoeker ook voordeel opleveren, bijvoorbeeld voor gratis OV, parkeren in Harlingen, fietsenhuur, bagagevervoer, maar ook als spaarkaart. Uitgebreide voorlichting moet de werking en het voordeel duidelijk maken. Dinsdagavond staat de kaart op de agenda van het Toeristisch Platform.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct