Effect campagne tegen hardrijders op N31 en N33 ebt weg

Twee jaar na de start van een grote campagne tegen hardrijders op de N31 - van Drachten via Leeuwarden naar Harlingen - en de N33 - van Assen naar de Eemshaven - lijkt het effect ervan weer weg te ebben.

De politie begon in mei 2016 met een reeks grote controles op de N31 en N33. Voor veel automobilisten zijn de twee N-wegen verwarrend omdat ze net van de snelweg komen en opnieuw geconfronteerd worden met twee rijstroken. Dat geeft de indruk dat er op de N31 tussen Drachten en Leeuwarden ook 130 kilometer per uur gereden mag worden. In werkelijkheid is de maximumsnelheid 100 kilometer per uur, onder meer omdat er op grote delen van de weg geen vluchtstroken zijn.

Helft ziet geen verschil

Uit een enquête door Rijkswaterstaat onder verkeersdeelnemers in Noord-Nederland blijkt dat de effecten van de controles en de bijbehorende campagne na twee jaar behoorlijk zijn weggeëbd. Bijna de helft (47 procent) van de respondenten zegt ondanks de campagne geen verschil te zien in de gereden snelheden. Slechts 15 procent zegt te merken dat iedereen wat langzamer rijdt.

Rijkswaterstraat ondervroeg 880 weggebruikers. De vragen over de N31 en de N33 zijn door 740 mensen ingevuld, de overige 140 zegt nooit op een van deze twee wegen te rijden. 68 procent van de respondenten was op de hoogte van de campagne tegen het hardrijden.

Veel hardrijders

Tijdens de campagne zagen ze meer effect dan erna. Terwijl er volop gecontroleerd werd, zei bijna 40 procent te zien dat medeweggebruikers minder hard reden. Nu is dat teruggezakt naar bijna 30 procent. Het aantal mensen dat niets van de campagne merkte, steeg van iets meer dan 40 naar 60 procent.

Een dikke 20 procent ziet nu dan ook nog steeds ‘heel vaak’ anderen te hard rijden. 40 procent constateert dit ‘vaak’ en 30 procent ‘soms’.

‘Meer controleren’

Over hoe de hardrijders aangepakt moeten worden op de N31 en N33 doen de respondenten verschillende voorstellen. Meer controleren door de politie is voor hen een optie maar ook het verhogen van de maximumsnelheid naar 130 kilometer per uur. Ook is er een deel dat aangeeft dat er niets hoeft te gebeuren. Volgens hen zorgen hardrijders voor geen gevaar.

Veiligheid bij wegwerkzaamheden

Rijkswaterstaat stelde ook vragen over de verkeersveiligheid bij wegwerkzaamheden. Veel respondenten gaven aan zich daarbij onveilig te voelen door het weggedrag van anderen. Vooral te hard rijden is een ergernis, als ook bumperkleven en onzeker rijgedrag.

De beste methode om het verkeer te wijzen op het gevaar bij wegwerkzaamheden is door de wegwerkers zelf te laten vertellen hoe gevaarlijk hun werk is.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement