Drijvende kracht: Dirk Jan Reijenga - Joure

Een bitterballenbakker, betonhoofd, bobo-begeleider, baggerhapper en gatenstopper. Ze drijven twee weken per jaar rond als de sterren van de SKS. De schippers van de skûtsjevloot. Volgende week zwermt de dobberende karavaan weer over de Friese wateren. De veertien stuurmannen schuiven aan het helmhout en leggen hun dagelijkse werk neer voor een felle zeilstrijd. Eigenlijk doen ze allemaal iets op of om het water. Ze treden als boegbeeld naar buiten. Gaan in zee met nieuwe klanten. Keren tijdig het tij. Houden de boot af. Halen bakzeil soms. Of zorgen met een schot voor de boeg dat het bedrijf op dreef komt of op koers blijft. Ach, eigenlijk schipperen ze het hele jaar door. De drijvende krachten van de SKS vertellen over hun baan naast die van skûtsjeschipper.

JOURE

Een luxe jacht van 92 meter lang zit vol kabeltjes en snoertjes. Dirk Jan, de kampioen van vorig jaar, weet exact hoe de wirwar aan elektra op een poepduur schip moeten lopen zodat de motor als een zonnetje loopt. Zodat de navigatie haarscherp staat afgesteld en de wijnkoeler en de whirlpool aan boord het zonder haperen doen.

De skûtsjeschipper van Joure is in het dagelijks leven elektrotechnisch projectmanager bij scheepsbouw RH Marine in Rotterdam. De megajachten van de jetset - tussen de 40 en 100 meter lang - voorziet Dirk Jan van het juiste kabelplan.

Voorheen zat hij in de scheepsbouw. Toen bouwde hij aan kustvaarders en tankers. Dat spul. Zelf varen doet hij alleen als skûtsjeschipper. Aan het helmhout of elektrische projecten managen is overigens bijna hetzelfde. Spanningzoeken dat is wat hij doet.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement