Drijvende kracht: Albert Visser - Lemmer

Een bitterballenbakker, betonhoofd, bobo-begeleider, baggerhapper en gatenstopper. Ze drijven twee weken per jaar rond als de sterren van de SKS. De schippers van de skûtsjevloot. Volgende week zwermt de dobberende karavaan weer over de Friese wateren. De veertien stuurmannen schuiven aan het helmhout en leggen hun dagelijkse werk neer voor een felle zeilstrijd. Eigenlijk doen ze allemaal iets op of om het water. Ze treden als boegbeeld naar buiten. Gaan in zee met nieuwe klanten. Keren tijdig het tij. Houden de boot af. Halen bakzeil soms. Of zorgen met een schot voor de boeg dat het bedrijf op dreef komt of op koers blijft. Ach, eigenlijk schipperen ze het hele jaar door. De drijvende krachten van de SKS vertellen over hun baan naast die van skûtsjeschipper.

LEMMER

Een kantoorbaan leek Albert Visser helemaal niks. Al van kleins af aan wilde hij varen. Liever niet in de binnenvaart, zoals de rest van de familie, maar in de buitenvaart. Hij volgde een maritieme opleiding en is nu eigenaar en kapitein van de ‘Warber’. Een vrachtschip van 95 meter lang en 14 meter breed dat vaart tussen Finland en Groot-Brittannië voor het vervoeren van hout. Visser zit vijf dagen op zee en daarna twee dagen in de haven van Helsinki, Glasgow of Hull waar het hout wordt gelost.

Een groot deel van zijn leven speelt zich dus af op de Noordzee. Daar is weinig voorhanden, maar Visser verveelt zich nooit. Als hij niet vaart knapt hij een uiltje, beantwoordt wat mailtjes of regelt wat administratief werk. Hij vult zijn tijd wel. Visser is opgegroeid met het schippersleven. Bovendien wacht na een maand varen altijd een maand op de wal. En in de zomer zijn dat er natuurlijk twee.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement