Bjørn de Bruijn bezig met het roken van zijn vleesproducten.

Door de coronacrisis gooien horecabedrijven het over een andere boeg

Bjørn de Bruijn bezig met het roken van zijn vleesproducten. FOTO REMCO KEYZER

De coronacrisis dwingt tot creativiteit. Noodgedwongen hebben veel bedrijven in de toerisme- en recreatiebranche het deels over een andere boeg gegooid, of al langer sluimerende ideeën ten uitvoer gebracht.

De horeca is al jarenlang haar passie. In Hindeloopen, traditiegetrouw iedere zomer door veel dagjesmensen en buitenlandse watersporters bezocht, lagen mogelijkheden, zag Laura Giesen. Zij voert sinds 2017 de dagelijkse leiding in gemeenschapscentrum De Foeke. Naast de verbouwde boerderij lag een groot grasveld. Waarom daar geen terras aanleggen, zo opperde Giesen bij de pachter. ,,Maar hij heeft nog een ander bedrijf als interieurbouwer en had daar helemaal geen tijd voor. Toch hebben we het plan uitgevoerd’’, aldus Giesen. Met de inkomsten van de maatschappelijke en culturele verenigingen, waaronder een dansgroep, dartclub, maak- en breicafé, die De Foeke als speel-, oefen- en vergaderruimte gebruiken, was een gezonde exploitatie niet echt op te brengen.

Het terras bracht de gewenste verandering, merkte Giesen al snel. Toeristen konden er terecht voor een drankje en een kroket. Veel meer werd er niet geserveerd. ,,Eigenlijk zouden we de keuken moeten uitbreiden’’, dacht Giesen wel eens.

De coronacrisis bracht het idee in een stroomversnelling toen een bevriende kok uit het stadje door zijn werkgever was ontslagen. ,,Men kon daar niet voldoen aan de anderhalvemetermaatregelen. Hij vroeg of wij werk voor hem hadden. Die kans hebben we met beide handen aangegrepen, want je vindt niet zomaar een kok in deze regio’’, vertelt Giesen. Derhalve werd in rap tempo de keuken gemoderniseerd, de kaart uitgebreid en de grote zaal in De Foeke omgetoverd tot sfeervol restaurant. ,,We zijn nu veel meer restaurant dan de discotheek die we in de zomer vaak waren voor recreanten.’’

Giesen zorgde met kleden op de vloer, tafels met goede stoelen en bloembakken om leuke hoekjes te creëren, voor een gezellige aankleding. Verenigingen in de stad behouden hun rechten en kunnen er natuurlijk ook na de aanpassingen terecht.

loading

De Foeke is zeven dagen per week geopend. ,,Het is nu zo druk in de stad met dagjesmensen en toeristen. ’s Avonds zijn we kapot. Maar de volgende dag beginnen we weer vrolijk opnieuw.’’

Verliefd

Verliefd op Sloten. Het gebeurde de eigenaren van het Duitse bedrijf Rheinland Boote. Sindsdien onderhouden het bedrijf en de eigenaar van brasserie de Mallemok warme banden met elkaar. Het Duitse bedrijf biedt vaarbewijscursussen aan. Ook richt het zich op de sportvisserij. Voor de liefhebbers bouwt en ontwikkelt Rheinland Boote een eigen bootlijn. ,,De Duitse markt is op dat gebied heel groot’’, weet Mallemok-eigenaar Bjørn de Bruijn.

Een jaar of drie geleden hebben beide partijen elkaar gevonden, maar de samenwerking zou dit jaar echt vorm moeten krijgen. Op de vide van de Mallemok is voldoende ruimte om een groep van twintig mensen te herbergen. Het idee was om de deelnemers hier binnen een week het vaarbewijs te bezorgen. ,,Voor dit seizoen was de agenda al helemaal vol. Tot corona kwam. Nu verwachten we de eerste mensen half augustus weer. Maar het was de bedoeling dat we dit jaar echt zouden gaan uitpakken. We hebben de ruimte helemaal ingericht als leslokaal. In maart is een groep op donderdag halsoverkop terug naar Duitsland gegaan omdat de grens dicht dreigde te gaan.’’

Met Rheinland Boote is een soort kruisbestuiving ontstaan, zegt De Bruijn. ,,Ze verhuren hier ook blokhutten en ligplaatsen. Als de gasten hier verblijven, eten ze meestal bij ons. Ook de lesgroepen bedienen wij.’’

Pizzerialoket

Omdat restaurants de eerste maanden dicht moesten zijn, besloot Mallemok aan de zijkant van de vroegere boerderij waarin het bedrijf is gevestigd een pizzerialoket te maken. Aanvankelijk alleen bedoeld voor afhalen, maar sinds de horeca weer iets meer ruimte heeft gekregen om gasten te ontvangen, kunnen mensen ook op gepaste afstand van elkaar aan een tafeltje gaan zitten. Nu de toerismestroom weer op volle gang is, ziet de ondernemer echter dat veel klanten hun etenswaar meenemen naar hun boot.

Dan is er nog een derde noviteit die het bedrijf heeft bedacht: de verkoop bij supermarkten van bij de Mallemok gerookte vleesproducten. ,,Wij hebben onze eigen rookhokken. Daarin bereiden we onder meer zalm, kip, rollades, pulled pork en sukade, op onze eigen manier. We gebruiken dit voor het restaurant, maar maken er nu ook vacuüm verpakte pakjes van. Voor de consument is het gemakkelijk om te bereiden.’’

Inmiddels liggen de ‘smokehouse en grillproducten’ bij zeven supermarkten in Balk, Lemmer, Sint Nicolaasga, Blokzijl en op Texel.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct