Dit werk doen robots in de toekomst

FOTO LC/ARODI BUITENWERF

Robots die het werk in fabrieken overnemen, daar kijken we niet meer van op. Maar ook de dienstensector automatiseert steeds verder, met als gevolg dat volgens onderzoeksburo Deloitte 268.000 studenten momenteel opgeleid worden voor een beroep dat straks, wellicht, niet meer bestaat. Wat kunnen robots overnemen? En wat doen ze al?

Simpele juridische zaken

Een onterechte bekeuring gekregen? Daar kan je een advocaat in de arm voor nemen. Die stelt een paar vragen, schrijft een brief en stuurt die op. Een jonge Engelsman, Joshua Bowder , bedacht een chatbot die precies hetzelfde doet voor het bezwaarmaken tegen parkeerboetes. De 'bot' stelt vragen zoals 'was je de bestuurder?' en 'was het duidelijk dat je daar niet mocht parkeren?'. Aan de hand daarvan past hij een gestandaardiseerde brief aan, die de gebruiker vervolgens op kan sturen.

Nieuwsberichten tikken

Kan een computer een sportwedstrijd verslaan? Ja. Bij Associated Press experimenteren ze er al mee, met een programma dat Wordsmith heet. Gedurende de wedstrijd wordt het programma gevoed met allerlei data zoals doelpunten, wissels en overtredingen. Zodra het laatste fluitsignaal klinkt, wordt aan de hand van een hele trits algoritmes in minder dan een seconde een compleet bericht gepubliceerd. Net als bij het werk van een advocaat, gaat het hier om simpel werk. Het programma kan een zakelijk bericht maken (niet alleen over sport maar ook over bijvoorbeeld de beurs of nieuws van de politie) maar een gloedvol geschreven verhaal, dat lukt hem (nog) niet .

Administratief werk

Door de automatisering verdwijnt steeds meer administratief werk. Zo bedacht Bouw7 uit Dokkum een platform voor de bouw dat alle administratie op de bouwplaats digitaliseert. Van alle bonnetjes voor gekocht materiaal, tot de gewerkte uren en de uiteindelijke factuur, het rolt zo uit het systeem. En al die papiertjes van vroeger? Niemand die zich daar op kantoor nog over hoeft te buigen.

Klantenservice

Een pakketje terugsturen maar je weet niet precies hoe? Bij Bol.com hoef je om antwoord te krijgen op die vraag niet met iemand te bellen, nee, je kan het vragen aan de virtuele assistent. Die stelt precies dezelfde vragen als een callcentermedewerker en geeft gestandaardiseerde antwoorden. Als de vraag te moeilijk wordt, verschijnt overigens nog wel het telefoonnummer van de helpdesk in beeld.

Een hotel runnen

Het runnen van een hotel lijkt werk dat een robot niet over kan nemen. Een Japanse ondernemer dacht daar anders over. Vorig jaar opende hij een hotel waar alleen maar robots werken. Een robot, in de vorm van een dinosaurus, begroet de gasten en helpt ze bij het inchecken. Een elektrisch wagentje bezorgt de bagage tot aan de kamer, een gigantische robotarm gaat over de garderobe en weer een andere robot neemt de bestelling voor het ontbijt op. Niet alleen Japanners experimenteren met hotelrobots. Voor de zomer had het Oranjehotel in Leeuwarden ook een middag een robotreceptionist . Hij neemt niet de plaats in van menselijk personeel, onderstreepte manager Alex Kaminski destijds, want hij kan en weet lang niet alles.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland