Dijk van een weg

Noord-Nederland krijgt een nieuwe weg, een verbinder, een attractie, een speeltuin. De Nieuwe Afsluitdijk! Wat gebeurt er allemaal tot 2025?

Jaarlijks verleidt de dijk 300.000 toeristen. De charme van deAfsluitdijk verandert niet. Maar wat wel staat te ge beuren is niet te vatten in enkele zinnen. Veiliger moet hij worden, toeristisch nóg aantrekkelijker, een proeftuin voor duurzame projecten. En de natuur - met name vissen - moet hij omarmen in tegenstelling tot nu, met al dat steen en beton.

Het plannen maken en het verdelen van de rekening (831 miljoen euro) vergt al jaren van praten. Op 20 april besluiten Provinciale Staten van Fryslân definitief over de voorliggende plannen die zich uitstrekken van de kuststrook Harlingen/ Makkum tot de Noord-Hollandse gemeente Hollands Kroon. De ambities zijn hoog. Het is ook zo’n beetje nu of nooit.

Toen Rijkswaterstaat besloot de 85 jaar oude dijk ingrijpend te moderniseren, grepen bestuurders uit de regio de kans hun dromen te verwezenlijken.

Er komt een beleefcentrum, een vismigratierivier en de dijk wordt sterker gemaakt. Veel deltawerken zijn de afgelopen jaren door verhoging verstevigd, maar dat overkomt de Afsluitdijk niet. Rijkswaterstaat kiest ervoor de dijk te versterken en niet te verhogen. De bovenlaag wordt solide gemaakt en overslagbestendig, zoals dat heet. Dit betekent dat water er overheenmagslaan als de

condities van tij en wind extreem zijn: zelfs dan komen er geen gaten in de dijk die de boel zouden kunnen verzwakken. Nu is het talud aan de kant van de Waddenzee niet sterk genoeg om zeer zware stormen te weerstaan.

De komende maanden schrijft de Leeuwarder Courant in samenwerking met het Noordhollands Dagblad wekelijks over alle kanten van de 32 kilometer lange Afsluitdijk.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement