De app Too Good To Go bestaat al een tijdje, maar heeft sinds maandag vleugels gekregen in Leeuwarden. Horecazaken kunnen hun restjes erop kwijt.

Een bruine banaan, een appel die wat rimpelig begint te worden, of een bloemkoolschotel die op vrijdagmiddag overgebleven is. Tot op heden belandden restjes eten bij horecazaken vaak in de vuilnisbak.

Nu hoeft dat niet meer. In 2016 ontwikkelde een Deense start-up de app Too Good To Go. Inmiddels is de app actief in negen Europese landen.

Magic box

Het concept is even simpel als doeltreffend: horecazaken kunnen zogenaamde magic boxes erop aanbieden. Klanten schaffen vaak voor een derde van de winkelprijs coupons aan via de app. Op vertoon van de bon kunnen ze rond sluitingstijd hun box met overgeschoten producten ophalen. De inhoud is elke dag een verrassing. Maaltijdredders in Leeuwarden kunnen tot nu toe terecht bij Fruitbar Sis, maaltijdwinkel Smakelijk en stadssupermarkt Spar City.

Dit aantal kan aan het eind van de week zomaar verdrievoudigd zijn: een medewerker van de app liep maandag en woensdag door de stad om zaken te overtuigen mee te doen.

Eigen bakjes meenemen

Maandag werd Siska de Vries van Fruitbar Sis benaderd. ,,Eigenlijk hebben we weinig verspilling’’, vertelt ze. ,,Als ik bijvoorbeeld wortel in reepjes snijd voor een salade, doe ik de volgende dag de restjes in een smoothie.’’ Als dat sapje vervolgens blijft staan, kan het in de magic box belanden.

Ze vraagt of gasten hun eigen bakjes en beker of fles mee willen nemen om het concept extra duurzaam te maken. ,,Die vullen met wat we over hebben aan eten en sapjes.’’ De Vries stopte er op de eerste dag wat fruit in dat er niet meer zo mooi uitzag, een paar stukjes taart en wortels. De kosten? Vier euro. Ongeveer de prijs van een smoothie.

De Vries biedt vooralsnog een box per dag aan. ,,Ik wilde eigenlijk even kijken of ik later in de week de mogelijkheid kon bieden om te kopen, maar toen was de box al verkocht voor deze dag’’, vertelt ze over het succes.

Laagdrempelige kennismaking

Niet alleen de consument profiteert van goedkope hapjes; ook de horecazaken zelf hebben er baat bij. ,,Ik hoop natuurlijk dat iemand het zo lekker vindt dat hij daarna een maaltijd voor het volle pond koopt’’, zegt Marcel Dijksman, eigenaar van maaltijdenwinkel Smakelijk in Leeuwarden. Hij beseft dat het ook andersom kan zijn: mensen kunnen wachten op de kliekjes en juist niet meer komen.

Zo’n vaart loopt het niet, denkt Marieke Graat van Too Good to Go . ,,Het zijn echt de restjes, mensen kunnen niet kiezen wat ze willen eten, maar krijgen mee wat er toevallig over is.’’

Ze is dan ook niet bang dat restaurants alleen maar meedoen om er een slaatje uit te slaan. ,,Consumenten krijgen na elke aankoop de vraag of ze hun box willen beoordelen tot vijf sterren. Bij vier sterren of minder, kijken we wat er verbeterd moet worden.’’

Geen bedorven eten

Verlepte salades of bedorven kip komen klanten niet tegen in hun bakjes. ,,Winkeliers geven echt alleen producten mee die ze die dag nog mogen verkopen. Zij zitten natuurlijk ook niet op een slechte recensie te wachten’’, zegt Graat.

Horeca-uitbaters en winkeliers die hun waar aanbieden, betalen 1,20 per verkochte box aan de app. Dat geld wordt gebruikt om de app te onderhouden. In de toekomst zou Graat graag zien dat klanten met betaalsysteem Ideal kunnen betalen. Nu gaat alles per credit card of via betaalsysteem PayPal.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Friesland
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct