De vlag kan uit, ondanks corona: geslaagd!

FOTO'S NIELS WESTRA

2020 moet wel het raarste onderwijsjaar in de geschiedenis zijn - en het is nog niet eens om. Net als de rest van de wereld werden de scholen overvallen door de opkomst van het coronavirus. De boel ging op slot, leerlingen werden naar huis gestuurd.

Terwijl heel Nederland (terecht) applaudisseerde voor de mensen in de zorg, waren schoolleiders, directeuren en docenten achter de schermen bezig met hun eigen kunststukjes. In een mum van tijd werden aanpassingen doorgevoerd waarvan mensen tot voor kort dachten dat die nog jaren op zich zouden laten wachten.

Inmiddels is lesgeven via Zoom, Hangouts of Teams de gewoonste zaak van de wereld. Tentamens worden afgenomen, inclusief digitale hulpmiddelen om te controleren of niemand spiekt. Zelfs voor praktijkexamens werden oplossingen gevonden. De onderwijssector liet zich van zijn meest creatieve kant zien. De overdracht van kennis is niet afhankelijk van een gebouw of de fysieke samenkomst van een groep, zo bleek maar weer.

Aan de andere kant: zelfs de meest onwillige scholieren gaven op een gegeven moment toe dat ze die fysieke school toch wel misten. Onderwijs kan uiteindelijk niet zonder de meerwaarde van sociale contacten, de lichaamsbeweging van het fietsen naar school en de inspiratie die je soms opdoet in de klas.

Ook voor onze LC Awards & Toptalenten liep het dit jaar anders dan gedacht. Normaal gesproken zijn we in het voorjaar al druk bezig met het voorbereiden van de drukbezochte en gezellige avonden in het LC-gebouw waar scholieren en studenten laten zien wat ze onderzocht en gemaakt hebben. Door de coronamaatregelen werd al snel duidelijk dat het niet mogelijk was om avonden te organiseren. Maar natuurlijk wilden we samen met de scholen wel aandacht schenken aan het onderzoek en de ideeën van de volgende veelbelovende generatie.

In deze onderwijsbijlage proberen we alle ontwikkelingen samen te pakken. De schok van de stilstand, de creativiteit van de leerlingen en studenten en de kansen voor de toekomst. Sommige werkstukken zijn hoogst actueel geworden. Het gaat bijvoorbeeld over nepnieuws en de wetten van de retorica. Juist in onze huidige, soms verwarrende, tijden kunnen we dit soort gereedschappen erg goed gebruiken om kritisch na te denken en betekenis te geven. Luister naar onze talenten...