De vergeten fietsers van de Afsluitdijk

O, o Den Haag. ILLUSTRATIE LC

Een wekelijkse kijk op politiek Den Haag. In deze aflevering: de vergeten fietsers van de Afsluitdijk. ,,Dit is een buikpijndossier.’’

De Afsluitdijk is onderdeel van de Eurovelo 12, een internationale fietsroute van 7050 kilometer door zes landen langs de Noordzeekust. Het is het neusje van de zalm voor een groeiende groep lange-afstandsfietsers. ,,Ik denk dat ze dat telkens vergeten’’, zegt Wim Bot van de Nederlandse Fietsersbond. ,,Dit is een toeristisch uithangbordje van jewelste!’’

Vorige week kreeg Bot een telefoontje van Rijkswaterstaat. Door ontwerpproblemen aan de nieuwe Afsluitdijk zal het fietspad nog vele maanden langer gesloten blijven. Misschien wel drie jaar.

Nu zijn fietsers in de regel vrij gematigde mensen. Dat gaat zeker op voor lange-afstandsfietsers. Maar bij de Fietsersbond kunnen ze zich niet aan de indruk onttrekken dat ze bij Rijkswaterstaat in een vergeten hoekje zitten.

Het kostte vorig jaar veel pijn, moeite en lobbywerk om de Afsluitdijk vier zondagen open te stellen voor een rondje IJsselmeer. Op zondag 23 juni, zondag 21 juli, zondag 4 augustus en zondag 18 augustus kwam het er uiteindelijk van. Op deze laatste datum werd de IJsselmeer Challenge gereden.

Het geduld van de Fietsersbond wordt op de proef gesteld

loading

De gang van zaken rond de nieuwe, miljoenen euro’s kostende bouwvertraging die vorige week aan het licht kwam was tekenend. Gedeputeerde Avine Fokkens werd door Rijkswaterstaat keurig telefonisch op de hoogte gebracht over de problemen met de spuisluizen. Het was Fokkens die de vraag stelde: hoe komt het met de fietsers? Dat wist Rijkswaterstaat niet. Waarop in zeven haasten een afspraak met de Fietsersbond werd ingepland.

Bot weet hoe de hazen lopen. Hij is niet voor niets policy advisor van de verenigde wielrijders. Hij vreest dat de afsluiting voor fietsers voor de volle periode van drie jaar gaat gelden. In de Tweede Kamer stelde de VVD Kamervragen. D66 volgde. ,,We hebben hen op het spoor gezet’’, zegt Bot. ,,Want het is de vraag of dit allemaal wel nodig is.’’

Het geduld van de Fietsersbond wordt op de proef gesteld. Woensdag zou Inframinister Cora van Nieuwenhuizen in de Tweede Kamer uitleg geven, maar ze werd ziek en het overleg ging niet door. Het staat nu gepland voor maandag 23 november.

Dat geeft de Fietsersbond de tijd om van de nood een deugd te maken. Boos worden helpt niet, het zoeken van onderhandelingsgaatjes wél. En die zijn er. De bond wil allereerst proberen of er komend jaar alsnog tijdelijke weekeinde-openstellingen voor fietsers kunnen komen. Daar was geen sprake van, maar nu het werk aan de Afsluitdijk over drie jaar extra jaren wordt uitgesmeerd is er vast een datum te vinden.

Daarbij ligt er nog een belangrijke wens op de plank; verbreding van het fietspad. Ter hoogte van de bruggen is een pad ingetekend van 2,5 meter. De Fietsersbond maakte er in het voortraject tevergeefs bezwaar tegen. Verbreding van het fietspad was bij Rijkswaterstaat onbespreekbaar. Het budget was op. ,,Maar twee en een halve meter is echt te smal’’, vindt Bot. Vrolijk: ,,En ze hebben het erover dat er door die vertraging 200 miljoen euro extra nodig is. Nou, daar kunnen de fietsers vast wel een heel klein beetje van krijgen.’’

Rijkswaterstaat hult zich in stilzwijgen. Volgens de mores in politiek Den Haag moet minister Van Nieuwenhuizen eerst de gestelde Kamervragen beantwoorden. Daar heeft zij twee maal drie weken de tijd voor.

In de tussentijd maakt de policy advisor van de Fietsersbond de geesten rijp voor een goedmakertje voor de benadeelde fietsers. ,,Voor de minister is de Afsluitdijk een buikpijndossier’’, grinnikt Bot. ,,Wij moeten er maar het beste van maken.’’

saskia.van.westhreenen@lc.nl