De spoorwegovergang bij de Schrans in Leeuwarden gaat in november twee weken dicht

Spoorwegovergang bij de Schrans in Leeuwarden. FOTO NIELS WESTRA

De uitgestelde werkzaamheden aan het spoor bij de Schrans in Leeuwarden worden in november alsnog uitgevoerd.

Van woensdag 18 november tot en met maandag 30 november 2020 gaat de drukke overweg bij de Schrans dicht voor verkeer en komen de treinen tussen Leeuwarden en Groningen tot stilstand. Reizigers moeten twee weken per bus reizen.

Het werk, aanpassen van overgangen en perrons en het instellen van beveiligingssystemen, zou in de herfstvakantie van 2019 gedaan worden, maar dat ging niet door omdat het benodigde materiaal niet voorradig was. De agenda’s van spoorbeheerder ProRail en aannemer BAM zaten zo vol, dat het ze niet lukte om het werk in een vakantie in te plannen. Veel tijd is er ook niet, in december moet de langverwachte vierde trein tussen Leeuwarden en Groningen rijden. Het werk aan het spoor moet die vierde trein mogelijk maken.

Gedeputeerde Avine Fokkens (VVD, openbaar vervoer) noemt de gekozen periode ,,zeer onwenselijk’’, maar wel opgelucht dat het werk voor de nieuwe dienstregeling kan worden uitgevoerd. Het is volgens haar de minst slechte optie. ,,Het belangrijkste is dat de vierde trein in december gaat rijden, maar het is vervelend voor de reizigers, die tijdens de werkzaamheden langer onderweg zijn. Wij hadden het graag anders gezien.’’

Het is nog niet duidelijk tussen welke stations er bussen gaan rijden en op welk traject de trein blijft rijden. ,,Dat wordt in een later stadium bekend’’, zegt ProRail-woordvoerder Aldert Baas. Autoverkeer kan de overgang niet passeren en moet omrijden. Voor voetgangers en fietsers wordt nog een oplossing gezocht. Duidelijk is dat zij op bepaalde momenten moeten omfietsen of -lopen.

Aannemer BAM is aansprakelijk gesteld voor alle schade als gevolg van het annuleren van het werk in 2019. De aannemer heeft deze aansprakelijkheidsstelling afgewezen. ProRail en BAM zijn in gesprek, de provincie sluit niet uit dat het tot een arbitragezaak komt. Mocht blijken dat de schade niet op BAM valt te verhalen, dan is de rekening voor de provincie. Tegen wil en dank, zegt gedeputeerde Fokkens.

De provincies Groningen en Friesland willen dat ProRail nu haar verantwoordelijkheid neemt, schreven ze onlangs in een brief aan het bestuur van de spoorbeheerder. ,,Wij verwachten van ProRail dat zij het contract stevig verdedigt in de onderhandelingen met de aannemer. Het kan niet zo zijn dat problemen met en van de aannemer bij ons worden neergelegd.’’

menu